آرشیو پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۳۳۳۳
جهان
۷

رویداد

حق طلبی چین در برابر تایوان

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین گفت که پکن حق دارد برای تحت کنترل داشتن تایوان از زور علیه این منطقه استفاده کند، اما تلاش می کند یکپارچگی دوباره با این جزیره خودمختار به صورت صلح آمیز ادامه داشته باشد. مسئله ادامه اتحاد تایوان با چین یکی از حساس ترین موضوعات برای پکن محسوب می شود و این منطقه به عنوان قلمروی مقدس در این کشور شناخته می شود.

سوگند رئیس جمهوری جدید برزیل

ژایر بولسونارو به عنوان رئیس جمهوری جدید برزیل سوگند یاد کرد. او در این مراسم گفت که پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، کشور را از «سوسیالیسم و سنجیدگی سیاسی» رها کرد.

دسترسی هکرها به اطلاعات 11 سپتامبر

یک گروه هکری به نام TheDarkOverlord مدعی شده که موفق به سرقت 18 هزار سند حساس در مورد حملات 11 سپتامبر شده که حاوی پاسخ هایی به ابهامات مربوط به این حملات است.

رزمایش مشترک عربستان با 5 کشور عربی

نیروی دریایی مصر، عربستان سعودی، اردن و جیبوتی، یمن و سودان رزمایش مشترک دریایی در دریای سرخ را از روز سه شنبه آغاز کردند. به گزارش ایسنا، این رزمایش شامل ماموریت های مشترک، ارتباطات زیرآب، سوخت رسانی به کشتی ها و ابزار پشتیبانی از واحدهای دریایی هنگام عبور از مناطق خطرناک است.

انتقاد کاسترو از آمریکا

رائول کاسترو، رهبر حزب کمونیست کوبا در شصتمین سالگرد انقلاب کشورش از دولت ترامپ به خاطر «بازگشت به مسیر منسوخ شده مقابله با کوبا و مداخله در امور آمریکای لاتین» انتقاد کرد.