آرشیو دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۳۳۵۴
سیاست
۱۵

آمادگی ایران برای اجرای پروژه مشترک با ترکمنستان در خزر

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار محمدجواد ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای روابط با ترکمنستان اهمیت زیادی قائل بوده و آن را جزء نزدیک ترین کشورها به خود می داند، افزود: ما همیشه خواهان گسترش روابط و همکاری ها با ترکمنستان در زمینه های مختلف هستیم و امیدواریم از همه ظرفیت های موجود برای گسترش دوستی ها و برادری ها بهره مند شویم. وزیر امور خارجه با اشاره به توافقات انجام شده در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر، آمادگی ایران را برای اجرای پروژه های مشترک در خزر اعلام کرد. او با بیان اینکه هیچ مسئله ای نباید دوستی ها را تحت تاثیر قرار دهد، ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک نشست کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود.

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن روابط و همکاری های کشورش با جمهوری اسلامی ایران، به گفت وگوهای سازنده خود با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه، اشاره کرد و گفت: در تلاشیم با رفع برخی موانع زمینه لازم را برای گسترش و تعمیق همکاری ها و روابط دوجانبه و دوستی بیش از پیش دو کشور فراهم کنیم.

روز شنبه نیز دور جدید رایزنی های سیاسی ایران و ترکمنستان با حضور سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و وفا حاجی اف، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، در تهران برگزار شد. طرفین در این نشست درباره همکاری های دو کشور در سطوح دوجانبه و منطقه ای رایزنی و راهکارها و برنامه های مشترک برای توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی را بررسی کردند. بنا بر اعلام وزارت خارجه کشورمان، دو طرف با تاکید بر اراده خود برای ادامه همکاری های موجود، بر ضرورت ایجاد ظرفیت های جدید در روابط دوجانبه از جمله در حوزه های انرژی و ترانزیت تاکید کرده و درباره به روز کردن نقشه راه روابط دو کشور در سایه تحولات جدید توافق کردند.