|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان97/11/18: حلقه هاي مفقوده تاريخ و فرهنگ
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22127
دو شنبه 29 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 22121 18/11/97 > صفحه 3 (اخبار كشور) > متن
 
      


حلقه هاي مفقوده تاريخ و فرهنگ
سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر - 6

نويسنده: سعيد مستغاثي (research@kayhan.ir)

سينما يكي از رسانه هايي است كه مي تواند تاريخ يك ملت و قهرمانان و بزرگانش را براي نسل هاي مختلف معرفي كرده و در اذهان آنها برجسته نمايد. آنچه كه باعث شده همين سينما در غرب و به خصوص آمريكا با تحريف واقعيات حتي تاريخ سازي نمايد. سينماي آمريكا و هاليوود تقريبا از هيچ يك از قهرمان ها و بزنگاه هاي تاريخي اين كشور به آساني عبور نكرده و با هريك از آنها بعضا فيلم ها و سريال هاي متعددي برروي پرده نقره اي (سينما) و يا پرده شيشه اي (تلويزيون) برده است. از تاريخ ديني و مذهبي شان گرفته كه بر اساس آمارهاي موجود تنها حدود 250 فيلم درباره حضرت عيسي(ع) و تقريبا 150 فيلم درباره حضرت موسي(ع) و وقايع پيرامون ايشان ساخته شده و ده ها فيلم و اثر درباره قديسين و ماجراهايي كه به اين پيامبران مربوط مي شود. 

درباره پادشاهان و ملكه هاي انگليس مانند هنري هشتم و كرامول و اليزابت اول و... و روساي جمهوري آمريكا همچون نيكسون و كندي و آبراهام لينكلن و تنها بيش از 40 فيلم درباره اين شانزدهمين رئيس جمهوري ايالات متحده آمريكا جلوي دوربين رفته است. تا دانشمندان و شخصيت هاي علمي همچون لويي پاستور و دكارت و الكساندر فليمينگ و اديسون و... و شخصيت هاي علمي معاصر همچون جان نش و آلن تورينگ و استفن هاوكينگ و حتي استيو جابز و... و شخصيت هاي ورزشي مانند زامپريني و پله و شولتزها و... و بزنگاه هاي تاريخي كه ده ها فيلم درباره جنگ هاي استقلال آمريكا، جنگ هاي انفضال اين كشور، جنگ جهاني اول و دوم، انقلاب فرانسه و جنبش هاي مختلف اجتماعي و سياسي در سينماي غرب ساخته شده است. 

اين درحالي است كه خود تاريخ آمريكا چندان از قهرمانان و افتخارات تاريخي بهره مند نيست و از همين روست كه سعي مي كنند تا با ساخت انواع و اقسام فيلم هاي به اصطلاح سوپرهيرويي يا فوق قهرماني مانند سوپر من و بت من و اسپايدرمن و آيرون من و ايكس من و... اين نقيصه تاريخي را جبران كرده و بعضا افتخارات و داشته هاي تاريخي ديگر ملت را به نام خود بزنند. آن چنانكه ژان لوك گدار در فيلم «در ستايش عشق» هم نشان مي دهد، هاليوودي ها حتي خاطرات جنگ ديگر كشورها را مي خرند و مي گويد كه آنها حتي خاطرات خود را نيز از ما مي دزدند!

اما در مقابل، سينمايي كه منسوب به ايران است، در طول اين 40 سال پس از انقلاب، بسيار به همان شخصيت ها، قهرمانان و بزنگاه هاي تاريخي اين ملت بدهكار است، چرا كه به جز تعداد انگشت شماري، تقريبا به هيچ يك از آن افراد و مقاطع تاريخي نپرداخته است. آن هم در سرزمين و براي ملتي كه قرن ها تاريخ و افتخار و گنجينه عظيمي از فرهنگ و هنر و علم و ادبيات و آيين هاي مردمي را داراست. هرسال ده ها فيلم غربي درباره افتخارات تاريخي شان، به جشنواره ها و مراسم اهداي جوايز از اين دست راه پيدا مي كنند ولي نگاهي به جشنواره فيلم فجر همين امسال نيز نشان مي دهد كه به جز چند فيلم، بقيه آثار انگار كه با ايران و ايراني و تاريخ و فرهنگش، كاري ندارند. از آن چند فيلم هم، بعضي مثل «شبي كه ماه كامل شد» و «غلامرضا تختي»، نتوانستند حق مطلب را به طور شايسته ادا كنند.

روز هفتم

سونامي

فيلمي ظاهرا ورزشي درباره تيم ملي تكواندو كه به چندين قصه، به اصطلاح نوك زده ولي از پس هيچكدام بر نمي آيد. ماجراي خود تيم و چالش انتخاب بازيكنان، سرمربي جديد كه از خارج كشور آمده و فلج دستش، قضيه مسابقه ندادن با حريفان اسرائيلي، آسيب ديدن قهرمان اصلي تيم، داستان تيم سه نفره بسكتبال دختران و ماجراي شركت آنها در مسابقات بين المللي از طريق اسپانسر، روابط نا هنجار دو تن از بازيكنان و... فقط بخشي از مجموعه موضوعات و سوژه هايي است كه هريك مي تواند خود به تنهايي محور و اساس يك فيلم مستقل قرار گيرند ولي در فيلم «سونامي»، به طور گذرا و سردستي مطرح شده و از دست مي روند و تماشاگر در اين ميانه حيران و سرگردان مي ماند كه بالاخره مسئله چيست؟! 

حالا در اين بين نشانه هاي برخي فيلم هاي داخلي و خارجي را هم مي بينيم؛ از فيلم «عرق سرد» گرفته كه حتي بخشي از فيلم «سونامي» را مي توان «عرق سرد2» ناميد تا فيلم «فاكس كچرز» و به خصوص فيلم «من، تونيا» كه سال گذشته در زمره نامزدهاي دريافت اسكار بهترين فيلم بود و حالا الهام بخش قسمت هاي مهمي از فيلم «سونامي» شده است.

«سونامي»، ظاهرا درباره تيم ملي تكواندوي ايران است كه يكي از پرافتخارترين تيم هاي ورزشي اين كشور محسوب شده و عنوان قهرماني جهان و آسيا را نيز داراست، اما از آن افتخارات و قهرماني ها، به جز يك تيم آشفته و سرمربي ناتوان و بازيكنان جنجالي و روابط نامناسب و ناهنجار، مورد ديگري در فيلم «سونامي» ديده نمي شود! حتي فيلمساز وقتي مي خواهد پرانتزي هم براي ورزش بانوان در فيلمش باز كند، به جاي خيل عظيم افتخارات و قهرماني هاي زنان كشور در مسابقات مختلف، به يك مسابقه حاشيه اي مي پردازد و كل ورزش زنان كشور را زير علامت سوال مي برد. در واقع وقتي اين سينما مي خواهد به ورزش اين مملكت اداي دين كند، بيشتر آن را ضايع كرده و واقعياتش را هم تحريف مي كند. اينجاست كه بايد آن شعر معروف سعدي را به حضرات يادآوري كرد كه «مرا به خير تو اميد نيست، شر مرسان»!

قسم

دومين فيلم محسن تنابنده، درباره يكي از چالش برانگيزترين مسائل قضايي و حقوقي اسلامي است كه در سال هاي اخير بارها به گونه غيركارشناسانه و بعضا با رويكردي ضد اسلامي، سوژه برخي سينماگران قرار گرفته و آثار متعددي درباره آن ساخته شده است. اما به نظر مي رسد اين بار و در فيلم «قسم» تا حدودي حق مطلب ادا شده، اگرچه همچنان برخي مسائل حقوقي كه هر كدام جاي بحث و تحليل علمي دارد، به صورت شعاري و سطحي مطرح شده و خود مي توانند شبهه برانگيز باشند. 

فيلم «قسم» از معدود آثار جشنواره امسال است كه تا حدودي سر و شكل فيلم و سينما را داراست كه به نظر مي رسد حاصل تجربيات تنابنده از مجموعه «پايتخت» باشد، خصوصا كه رد پاي برخي صحنه هاي مشابه آن مجموعه تلويزيوني در اين فيلم به چشم مي خورد. فيلمنامه پرتعليق كه تا صحنه آخر به تدريج گره هايش باز مي شود، صحنه هاي داخل اتوبوس و بازيگران متعدد كه كارگردان از پس برقراركردن روابط آنها برآمده و برخي صحنه هاي غافلگير كننده مثل پرت شدن اتوبوس به درون آب و تلاش براي نجات فرد گير افتاده در صندوق بغل كه در واقع مجازات اصلي را رقم مي زند و... همه از فيلم «قسم» اثري قابل قبول ساخته كه البته نقاط ضعف و ضعيف خود را نيز داراست.

سمفوني نهم

محمدرضا هنرمند پس از حدود 17 سال فيلم نساختن، مجددا به دغدغه هاي روزهاي اول كارش در اوايل دهه 60 و ساختن فيلم هايي مانند «مرگ ديگري» و «زنگ ها» بازگشته با اين تفاوت كه اين بار تازگي و خلاقيت فيلم هاي ياد شده جاي خود را به رويكرد نابهنجار برخي آثار شبه طنز سال هاي بعد درباره مرگ و آخرت همچون «دموكراسي توي روز روشن»، «پوست موز» و حتي «جعبه موسيقي» داده و بخشي هم از فيلم هاي ضد ديني غرب و هاليوود (مانند «زير آسمان برلين» و «نوح» و «لژيون» در قسمت عصيان فرشته ها و تبديلشان به بشر يا موجودي ديگر) وام گرفته تا فيلم «سمفوني نهم» (كه نامش ربطي به فيلم ندارد و تنها در صحنه مرگ هيتلر، صفحه اين سمفوني را مي شنويم!) را بسازد. فيلمي كه نسبت به فيلمنامه لاغرش، بسيار كشدار و طولاني است و به دليل تكراري بودن كاراكترهايش گاهي ملال آور هم مي شود. 

حلقه هاي مفقوده تاريخ و فرهنگ


 روزنامه كيهان، شماره 22121 به تاريخ 18/11/97، صفحه 3 (اخبار كشور)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 43 بار
    



آثار ديگري از " سعيد مستغاثي"

  تيرخلاص به يك جشنواره سفارشي / به بهانه هفتادمين جشنواره فيلم كن
سعيد مستغاثي، كيهان 3/3/97
مشاهده متن    
  جشنواره اي كه هنوز تكليفش با خودش روشن نيست! / به بهانه سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر
سعيد مستغاثي، كيهان 10/2/97
مشاهده متن    
  مردي كه دليران تنگستان را بر صفحه تلويزيون برد / به ياد سازنده مجموعه تلويزيوني «دليران تنگستان»
سعيد مستغاثي، كيهان 21/12/96
مشاهده متن    
  اسكار انتقام و جنگ اعطا شد! / به بهانه نودمين مراسم اسكار
سعيد مستغاثي، كيهان 14/12/96
مشاهده متن    
  داوري كودكانه، ارقام پنهان و سردرگمي در ساختار و محتوا / سي و ششمين جشنواره فيلم فجر – بخش آخر
سعيد مستغاثي، كيهان 24/11/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان
نظر بدهيد

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه بازار چرم و كفش
متن مطالب شماره 170 (پياپي 198)، دي و بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است