آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۹۴۳۰
اقتصادی
۴

عبدالمجید شیخی در گفت و گو با رسالت: عامل گرانی، سهم بری مجانی و رانت است

یک اقتصاددان گفت: دولت هیچ نظارتی برروی حاشیه سود خرده فروشی و عمده فروشی ندارد و این ها عامل گرانی، سهم بری مجانی و رانت است.

عبدالمجید شیخی در گفت وگو با رسالت با بیان اینکه بسیاری از مشاغل نمایانگر بیکاری پنهان در جامعه اند، اظهار کرد: دولت غافل از این است که بسیاری از مشاغل در نقش واسطه، نان خور تحمیلی به جریان خلق ارزش افزوده هستند؛ از داده ها گرفته تا ستانده های نهایی. یعنی بعضی از مشاغل عملا شغل نیستند و در واقع سهم بر هستند و حاشیه سود می برند. وی ادامه داد: به طورمثال در بخش توزیع خرده فروشی به شدت دچار تورم هستیم و این مشاغل در واقع بیکاری های پنهان در قالب شغل هستند، اما به این مسائل توجه نمی شود. بی تردید واسطه ها در این فرآیند نقش پررنگی را ایفا می کنند. درحال حاضر یک کالا برای اینکه از در کارخانه به دست مصرف کنندهبرسد، از مسیر سه واسطه عبور می کند و هرکدام10تا20 درصد سود می برند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: درحال حاضر هرکالایی درنهایت با نرخ صد درصدی به دست مصرف کننده می رسد و این به معنای تورم در بخش مشاغل توزیع است. این مسئله عامل نهایی و خط مقدم ایجاد تورم است آن هم در شرایطی که دولت هیچ نظارتی بر روی حاشیه سود خرده فروشی و عمده فروشی ندارد.شیخی تصریح کرد: عجیب است که در دنیا حاشیه سود خرده و عمده فروشی بین سه تا پنج درصد است و گاهی هم ممکن است به هفت درصد برسد، اما در کشور ما این رقم فراتر از این حرف هاست. حاشیه سودی که در بخش توزیع نصیب دلالان و خرده فروشان و عمده فروشان می شود، عامل گرانی، سهم بری مجانی و رانت است، بنابراین دولت باید این رانت را حذف کند. به گفته وی این تورم مشاغل واسطه ای هستند که قیمت موثر مصرف کننده را تا دو برابر و حتی سه برابر درکارخانه افزایش می دهند.