|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد97/11/18: روايت نيويورك تايمز از اصغر فرهادي
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4547
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4543 18/11/97 > صفحه 14 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


روايت نيويورك تايمز از اصغر فرهادي
كارگردان ايراني از شيوه فيلمسازي اش مي گويد


عكس: نيوشا توكليان

روزنامه نيويورك تايمز به تازگي گزارش-گفت وگويي از اصغر فرهادي در زمان ساخت فيلم «همه مي دانند» منتشر كرده است. اين گزارش در اين روزنامه آمريكايي عمدتا بر روي روابط خصمانه دولت جديد آمريكا با ايران و هنرمنداني چون فرهادي متمركز است و نيش ها و كنايه هاي بسياري به دولت ترامپ دارد. اما در كنار اين موضوع به شيوه فيلمسازي و نگرش اصغر فرهادي به دنياي پيرامونش نيز مي پردازد.

ژيل هاروي، روزنامه نگار آمريكايي در مطلب مفصلي با عنوان «بزرگ ترين كارگردان ايراني چطور ابهام اخلاقي را به شكل هنري بيان مي كند؟» در نيويورك تايمز به اصغر فرهادي كارگردان برنده دو جايزه اسكار پرداخته است كه بخش هايي از اين مطلب را در ادامه مي خوانيد. «همه مي دانند» آخرين فيلم فرهادي، از 8فوريه در ايالات متحده به نمايش عمومي درخواهد آمد، اما كارگردان در مراسم افتتاحيه حاضر نخواهد بود. او از زمان به قدرت رسيدن ترامپ به اينجا سفر نكرده است. «افراطيون و تندروها، در ايران و ايالات متحده، هر جا كه ببينيدشان بسيار شبيه هم هستند.» اين را اصغر فرهادي 46ساله در دسامبر به من گفت. در اسپانيا بوديم، صندلي عقب يك ماشين شاسي بلند نشسته بوديم و با سرعت زياد در اتوباني به سوي توره لاگونا مي رفتيم، روستايي به فاصله يك ساعت از شمال مادريد، جايي كه «همه مي دانند» آنجا فيلمبرداري شده بود. وقتي معلوم شد كه ادامه خصومت ايراني-آمريكايي ملاقات من با او در تهران را غيرقابل پيش بيني مي كند، فرهادي با احساس وظيفه اي كه به مرور فهميدم خصيصه ذاتي اش است، براي انجام مصاحبه اسپانيا را پيشنهاد داد.

او شيوه روشمند خود را اين گونه توضيح مي دهد: «جمعي را در يك آسانسور در نظر بگيريد. اگر آسانسور از طبقه اول تا شانزدهم بي هيچ مشكلي بالا برود، هيچ كدام از آنها به شناخت از ديگري نخواهد رسيد اما اگر بين طبقه 15 و 16 براي نيم ساعت گير كند... خب، احتمالا باب آشنايي بين آنها باز مي شود. ما در بحران است كه شخصيت حقيقي مان را نشان مي دهيم.» فرهادي اين نظر را رد مي كند كه كثرت گرايي اخلاقي نهفته در فيلم هايش، كوششي براي فرار از متهم شدن به طرفداري از يك تفكر است. او گفت: عميقا معتقدم هر يك از شخصيت هاي فيلم هايم براي خطاهايشان به زعم خود دلايلي منطقي دارند و اگر به آنها فرصت بدهيم حتما دلايل خود را براي ما توضيح خواهند داد. فرهادي در عين حال اين نظر من را رد نمي كند كه پرهيزش از قضاوت شخصيت هايش يا نقد آشكار مسائل سياسي دوره اي كه در آن زندگي مي كند راهي است تا با هوشمندي از آسانسور عبور كند. حميد نفيسي، استاد برجسته سينماي ايران در دانشگاه، به من گفت: فيلمسازان ايراني روي طناب راه مي روند اما او در ميانشان استاد اين كار است. فرهادي درباره سانسور مي گويد: مثل وضع هوا است. صبح ها آفتابي است و عصرها ابري. قانون دقيقي وجود ندارد.

اين گفت وگو در زمان فيلمبرداري فيلم «همه مي دانند» و در اسپانيا انجام شده است. براي فرهادي برقراري ارتباط با گروه بزرگي از بازيگران اسپانيايي فقط از طريق مترجمان مانعي بزرگ بود، اما فرهادي به نظر از تواني عميق تر از زبان براي گفت وگو با هنرپيشه هايش برخوردار بود. [پنه لوپه]كروز به من گفت او و فرهادي متناوبا روياهايشان را با يكديگر به اشتراك مي گذاشتند و گاهي شباهت هاي رازآلودي را در اين بين كشف مي كردند. در خلال فيلمبرداري شعري از مولانا درباره رنجي كه بر اعضاي يك خانواده سايه مي افكند را هر دو ديدند. او گفت: با اصغر هميشه درباره اش حرف مي زديم. هر دويمان عاشق بخش رازآلود زندگي بوديم. فرهادي مي گويد: بعضي مردم فيلم را عجيب يافتند، زيرا آنها به ابهام و اينكه همه چيز را توضيح نمي دهم عادت كرده اند. براي خودم هم تجربه جديدي بود و اين نتيجه برآمده از فرهنگ اسپانيايي است. در فرهنگ كاتوليك، شما مفهوم اعتراف را داريد. مردم درباره آنچه كرده اند با هم حرف مي زنند و اعتراف مي كنند. در حالي كه در سنت اسلامي گناهكاران بدون نياز به واسطه ، مستقيم به درگاه خداوند اعتراف مي كنند. اين گزارش_گفت وگو به شكل توصيفي و با پيوند ميان اتفاقات زمان گفت وگو و انديشه ها و تجربه هاي فرهادي نوشته شده است.

روايت نيويورك تايمز از اصغر فرهادي


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4543 به تاريخ 18/11/97، صفحه 14 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 27 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه فناوري سيمان
متن مطالب شماره 119، آذر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است