|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/11/18: برخورد جشنواره فجر با سينماي مستند نامحترمانه است
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7039
شنبه 31 فروردين 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6995 18/11/97 > صفحه 8 (سينما) > متن
 
      


برخورد جشنواره فجر با سينماي مستند نامحترمانه است
زينب تبريزي از «تمام چيزهايي كه جايشان خالي است» مي گويد

نويسنده: كامبيز حضرتي

زينب تبريزي در مستند «تمام چيزهايي كه جايشان خالي است» به سرطان پستان زنان مي پردازد كه موضوع بسيار مهم و اساسي به حساب مي آيد و كسي در لزوم و ضرورت طرح آن ترديدي ندارد. هر سال زن هاي بسياري به خاطر ناآگاهي و نسبت به بدن خود و سهل انگاري در مراقبت از آن، يا پستان شان را از دست مي دهند و يا جانشان را. در طول فيلم يك زن كه جانش را به خاطر سرطان از دست داده، درباره بيماري اش با ما حرف مي زند و اين فرصت را فراهم مي كند كه مخاطب از زاويه ديد او به موضوع نزديك شود. فيلم با تصوير زناني عادي آغاز مي شود كه هر كدام به كاري مشغولند و صداي راوي مي گويد من مي توانستم هر كدام از اين زن ها باشم و در انتها مي فهميم كه اين زن ها موفق شده اند دوران سخت بيماري شان را پشت سر بگذارند و زنده بمانند. فيلمساز مي كوشد با برجسته كردن يكي از آنها در برابر زن راوي از تقابل مرگ و زندگي به عنوان دو روي بيماري سخن بگويد. با زينب تبريزي درباره اولين حضورش در جشنواره فيلم فجر و اين مستند به گفت وگو پرداختيم.
«والسي براي تهران» آخرين مستند شما بود كه اخيرا هم اكران آن به پايان رسيد. اين فيلم سوژه سختي داشت. درباره پيدا كردن سوژه اين مستند بگوييد.

يك مسير عجيب وغريبي طي شد تا من توانستم به اين كاراكتر برسم. زماني كه شروع به تحقيق درباره اين مساله كردم به صفحه اي در فيس بوك با نام «حمايت از موسيقي خياباني» برخوردم كه اين صفحه طرفداران زيادي داشت و بسياري از افراد ويدئوهاي خود را براي هم ارسال مي كردند به همين ترتيب با خيلي از گروه هاي موسيقي خياباني آشنا شدم و كارهاي آنها را رصد كردم البته خيلي از آثار آنها را نمي پسنديدم چون نوعي از موسيقي كه ارائه مي دادند براي من بسيار مهم بود. به همين ترتيب از طريق يكي از دوستان موسيقايي ام در رشت با يك فردي كه مغازه سازفروشي داشت، آشنا شدم كه توانستم شماره يكي از دوستان مهرداد مهدي را از او بگيرم و سپس با مهرداد مهدي ارتباط گرفتم. پس از حدود چهار ساعت صحبت با او به اين نتيجه رسيدم كه به طور قطع كاراكتر اصلي فيلم من است و بر همين اساس به طور كلي قصه فيلم تغيير كرد و براساس شخصيت مهرداد مهدي نوشته شد.

با توجه به حساسيت موضوع براي پيدا كردن سوژه مستند «تمام چيزهايي كه جايشان خالي است» با چه مشكلات وسختي هايي درگير بوديد؟

وقتي تصميم گرفتم از يك كاراكتر فوت شده در فيلم استفاده كنم اتفاق جالبي افتاد. من از زبان آن زن فيلم را روايت كردم و اين كار شيوه خلاقه اي بود كه به فيلم جهت داد. من دنبال كسي مي گشتم كه بر اثر سرطان پستان فوت شده باشد و در ضمن يك زن معمولي باشد و نه مربوط به يك طبقه خاص.

چرا به دنبال زني از طبقه متوسط گشتيد؟ دليل اين تاكيد چه بود؟

اين هر دو زني كه در فيلم انتخاب شدند از يك طبقه معمولي آمده بودند تا به تمام زنان جامعه تعميم پذير باشند. خيلي ها به من پيشنهاد دادند كه فيلم را با يك هنرمند يا آرتيست جلو ببرم تا اثرگذارتر باشد. هنرمندي كه با چنين مشكلي مواجه شده باشد اما تصور من اين بود كه انتخاب اين مدل از شخصيت ها به يك جمع خاصي محدود مي شد و نه تمام جامعه. از سوي ديگر چون من به فكر نمايش فيلم هم هستم دلم مي خواست مخاطب هدف فيلم جمع گسترده تري باشد. قشر هنرمندان آگاهي بيشتري به چنين مسائل دارند درحالي كه اين مستند كار آگاهي بخشي به مردم ناآگاه را نيز مورد تاكيد قرار داده بود. دلم مي خواست مخاطب با ديدن سوژه هاي فيلم خودش را درميان آنها ببيند. تا به حال در چند نمايشي كه اين فيلم داشته تصور مي كنم اين اتفاق افتاده است. در همين احوال دوستي درباره يكي از آشنايانشان به من توضيحاتي داد كه يكي از اقوام شان شوهري بوده كه زنش را خيلي دوست داشته اما زن به دليل اين بيماري فوت كرده است. من با همسر مهناز تماس گرفتم و ايشان گفت من تمام زندگي ام را جلو روي شما مي گذارم تا يك يادگاري از مهناز به جا بماند. كاراكتر روح درگذشته تاحدي اتفاقي پيدا شد و در فيلم جا گرفت.

اما پرداختن به چنين سوژه هايي تا حد زيادي سخت و در جامعه ما سنت شكني است. اين طور نيست؟

درمستند قرار است كه وارد زندگي افراد شوي و اين سرطلان يك مقدار تابو دارد و خيلي ها دوست ندارند بگويند كه به سرطان سينه مبتلا هستند. به نظر من سنت هاي فرهنگي ما باعث شده است كه اين موضوع چندان شفاف مطرح نشود و هميشه گفته شده كه يكسري مشكلات زنانه در بيمار وجود دارد. حال آنكه اين بيماري تنها مختص به زنان نيست و مي تواند ابعاد زيادي داشته باشد كه از خانواده طرف شروع شود و به جامعه تسري پيدا كند. وقتي راجع به اين موضوع تحقيق مي كردم متوجه شدم كه چقدر درباره اين بيماري تابو وجود دارد و افراد مبتلا به سرطان پستان خجالت مي كشند كه بيماريشان را با همسر و آشنايان مطرح كنند. افراد مدام اين موضوع را پشت گوش مي اندازند تا اينكه كار به فاجعه مي كشد. من متوجه شدم كه دليل مرگ ومير اين سرطان به خاطر خجالت و پشت گوش اندازي است. در كشورهاي پيشرفته مدام درباره اين موضوع آگاهي رساني مي شود اما در كشور ما خود كلمه پستان مميزي مي شود و تابو دارد و همه به آن سرطان سينه مي گويند. در حالي كه سينه بخش ديگري از بدن فرد است كه قفسه سينه را شامل مي شود. وقتي خود كلمه سانسور مي شود شما مي توانيد حدس بزنيد كه درباره اين بيماري چه ميزان پنهانكاري وجود دارد.

با وجود موضوعي كه فيلم داشت شايد تصور حضور آن در جشنواره سخت بود. چون فيلم درباره زنان و مشكلات ناشي از آنهاست. در اين باره توضيح دهيد و اينكه اصلا مخاطب اين مستند چه كساني هستند؟

مستند«تمام چيزهايي كه جايشان خالي است» اولين فيلم بلندي است كه من ساخته ام و طبيعتا اولين حضور من در جشنواره فيلم فجر است. من فكر نمي كنم فيلم مختص زنان درگير سرطان پستان باشد اتفاقا شايد بخش اعظم مخاطب فيلم زنان باشند اما مردان را هم شامل مي شود. من واكنش هاي مثبت زيادي از طرف مخاطبان مرد گرفته ام. يعني هركسي از ظن خودش يار اين فيلم مي ? شود. يكي فكر مي كند موضوع آن راجع به پذيرش مرگ است ديگري به موضوع همسر وفادار يا موضوعات ديگر واكنش نشان مي دهد و برايش جذاب است. پس از تماشاي اين مستند لايه هاي مختلفي براي مخاطبان پيش آمده است و اين براي من جالب توجه است. مخاطب فيلم بيش از همه نيمي از مردمان ايران يعني زنان هستند اما موضوع تابو و كنار گذاشتن سنت هاي غلط شامل همه ما مي شود. اين فيلم براي زناني كه هيچ آگاهي اي از اين اتفاق ندارند خيلي كاربردي تر است چون اين گروه نسبت به بدنشان خيلي توجهي نداشته و بي تفاوت هستند. به همين دليل دايره مخاطبان فيلم بسيار گسترده است و فقط زنان را هم شامل نمي شود.

نكته پاياني؟

من فكر مي كنم همان طور كه جشنواره فجر براي خيلي از فيلمسازان سينماي داستاني اهميت دارد براي ما هم اهميت دارد. به اين دليل كه جشنواره فجر مهم ترين جشنواره ملي كشور است و مانور و پوشش خبري گسترده رسانه اي راجع به آن وجود دارد. به همين دليل هر فيلم مستندي مي تواند از چنين فضايي بهره ببرد. واقعا در سينماي مستند فيلم هاي ديگري وجود داشتند كه مي توانستند در جشنواره باشند اما باتوجه به سياست هايي كه متاسفانه هرسال عوض مي شود اين اتفاق نيفتاد. يكي از نقدهايي كه ما هميشه به جشنواره داريم اين است كه تصميم خودتان را درباره مستند تحت يك ضابطه كلي دربياوريد و شايسته نيست كه اين طور با سينماي مستند برخورد شود. سينماي مستند بچه بي پدرومادري نيست كه هرسال با بي مهري يكي از والدين مواجه شود. برخورد جشنواره فجر با سينماي مستند نامحترمانه است.

برخورد جشنواره فجر با سينماي مستند نامحترمانه است


 روزنامه ايران، شماره 6995 به تاريخ 18/11/97، صفحه 8 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 17 بار
    



آثار ديگري از " كامبيز حضرتي"

  معماري با خط ، آواز و ساز ربط دارد / معماري ، موسيقي و شعر در گفت و گو با حسام الدين سراج
كامبيز حضرتي، ايران 25/5/97
مشاهده متن    
  تاخير « ناخواسته» در روايتگري از عشق / برزو نيك نژاد از «ناخواسته» و كارنامه سينمايي اش مي گويد
كامبيز حضرتي، ايران 2/4/97
مشاهده متن    
  پيشتازان اكران در نوروز ميلياردي سينماي ايران / ويترين سينماي ايران در اكران نوروزي
كامبيز حضرتي، ايران 14/1/97
مشاهده متن    
  ساماندهي نظارت هاي هوشمند در عرصه سينما / دو مدير سينمايي تاكيد كردند
كامبيز حضرتي، ايران 22/12/96
مشاهده متن    
  نظام نامه اي جديد براي اكران فيلم ها / شوراي صنفي نمايش در واكنش به حاشيه هاي اخير سينما ابلاغ كرد
كامبيز حضرتي، ايران 12/12/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم پرستاري و مامايي
شماره 1 (پياپي 601)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است