|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/11/18: كارگردان «پالتو شتري» در گفت و گو با «ايران» از اين فيلم و حضورش در جشنواره سي و هفتم فجر مي گويد: تمركزم بر مخاطب بود
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7039
شنبه 31 فروردين 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6995 18/11/97 > صفحه 8 (سينما) > متن
 
      


كارگردان «پالتو شتري» در گفت و گو با «ايران» از اين فيلم و حضورش در جشنواره سي و هفتم فجر مي گويد: تمركزم بر مخاطب بود


نويسنده: پريسا ساساني

فيلم سينمايي «پالتو شتري» ساخته مهدي علي ميرزايي از آن دست فيلم هايي است كه علاوه بر «نگاه نو» در بخش «سوداي سيمرغ» سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر نيز حضور دارد. «پالتو شتري» فيلم محترمي است كه داستاني ساده از جدال و موقعيت هايي دارد كه بين دو شخصيت با سابقه دوستي گذر سال ها به وجود مي آيد، در واقع اين فيلم روايت رفاقت انسان هايي است كه در طول زمان درگير جدال و سوءتفاهم مي شوند.

مهدي علي ميرزايي كارگردان «پالتو شتري» پيش از ساخت اين فيلم، در حوزه فيلمنامه نويسي فعاليت جدي داشته است و فيلمنامه آثاري چون «گشت ارشاد 1»، «درمدت معلوم» و «پارادايس» را نوشته است و به گفته خودش مشق فيلمسازي را در ساخت فيلم هاي كوتاه و تله فيلم به انجام رسانده است و اكنون خوشحال است با «پالتو شتري» در دو بخش مهم از جشنواره سي و هفتم فيلم فجر حضور دارد. كارگردان «پالتو شتري» در گفت و گو با روزنامه ايران درباره نخستين تجربه فيلمسازي خود، نگارش فيلمنامه اين فيلم، حساسيت هاي جامعه در روابط و دوستي هاي اين دوران و...سخن گفت.

انتخاب نام «پالتو شتري» براي يك فيلم جذاب است. در ابتدا كمي درباره فضاي كلي فيلم توضيح بدهيد.

فيلم «پالتو شتري» يك درام اجتماعي است كه از جدال و موقعيت هايي كه بين دو شخصيت با سابقه دوستي طولاني است حرف مي زند. در اين فيلم روابط چند نفر كه در حلقه دوستي با يكديگر قرار دارند روايت مي شود. در واقع «پالتو شتري» سعي مي كند داستاني ساده و در عين حال پيچيده را روايت كند به همين منظور با درنظر گرفتن جدال در رابطه دو دوست شخصيت هاي متعددي وارد داستان مي شود كه هريك بر ارتباط اين دوستي تاثيرگذاراست. از همين رو در ساخت فيلم بيشترين تمركزم بر داستان پردازي و پرداخت شخصيت ها، دكوپاژ و در نهايت خروجي فيلم بود.

همان طور كه اشاره كرديد بيشترين تلاش شما هنگام نگارش فيلمنامه، در شخصيت پردازي ها بود نكته اي كه متاسفانه در سينماي ايران تا اندازه اي مغفول مانده است. با توجه به سابقه فيلمنامه نويسي كه داشتيد، خواستيد داستاني ساده با داستاني پر پيچ و خم را انتخاب كنيد؟

در نگارش فيلمنامه هاي خود هميشه به اين مطلب توجه دارم كه فيلمنامه وقتي زنده و پويا است كه براساس نياز و حساسيت هاي ملموس تماشاچي بنا شده باشد. بنابراين قبل از اينكه دست به قلم ببرم و بخواهم فيلمنامه اي بنويسم به حساسيت ها، نكات مورد توجه، مسائل و مشكلات جدي كه جامعه با آن درگير است نگاه مي كنم چون معتقدم براي ورود به زمين بازي يك بازيكن در درجه نخست بايد زمين را خوب بررسي كند و نگاه تازه اي به زمين بازي داشته باشد و در اين صورت است كه مي تواند درست نشانه گذاري كند و به هدف بزند و من هم در «پالتو شتري» سعي كردم به اين موقعيت حساس و حساب شده از خود، فيلمنامه و كارگرداني برسم.

در پاسخ به بخش دوم سوال بايد بگويم در كتاب هاي فيلمنامه نويسي توصيه عامي وجود دارد كه گفته مي شود براي موفقيت يك فيلم بهتر است داستاني ساده با شخصيت هاي پيچيده انتخاب كرد و اين مهم در سينما جواب داده است و من هم با توجه به تجربه هاي گذشته خود در فيلمنامه نويسي از اين تكنيك فيلمنامه نويسي استفاده كردم در واقع داستاني عامه فهم و جذاب انتخاب كردم كه بتوانم شخصيت ها را واشكافي كنم و مخاطب را به سمت لذت مضاعف تماشاگر سوق دهم.

با اين اوصاف روابط بين آدم ها براي شما از اهميت ويژه اي برخوردار بود؟

بي ترديد. وقتي به ارتباطات و دوستي هاي بين مردم در روزگار خودمان نگاه مي كنم متوجه موقعيت هاي پيچيده و بزنگاه هايي در روابط مي شوم كه شيوه رفتاري افراد را تغيير مي دهد. به نظرمن مردم امروز خيلي درگير پيچيدگي در روابط هستند و چون اين درگيري وجود دارد به موضوعي ملموس و حساس تبديل شده است. به همين منظور ساخت فيلم هايي مثل «پالتو شتري» كه اين روابط را هدف گرفته است، مي تواند مخاطب را با خود همراه كند و مخاطب نيز با آن همذات پنداري مي كند و مي تواند تجربه هاي خود را روي پرده سينما ببيند.

«پالتو شتري» از جمله فيلم هايي بود كه اين شانس را داشت در دو بخش «نگاه نو» و «سوداي سيمرغ» حضور داشته باشد و اين موقعيت براي يك كارگردان فيلم اولي درخشان است. با اين اوصاف فكر مي كنيد چه جايزه اي دريافت كنيد؟

درباره اين مطلب كه فيلم در دو بخش حضور دارد واقعا خوشحالم اما درباره اين موضوع كه چه جايزه اي دريافت مي كنم يا نمي كنم تصويري ندارم و اساسا نمي دانم چه اتفاقي خواهد افتاد. موقعيت من مانند كارگردان يك نمايش است كه شب اول از اجراي يك نمايش را تجربه مي كند. به اين معنا كه كارگردان و گروه نمايش ماه ها تمرين كرده اند و حالا وقت اجرا است. پيش از نمايش فيلم با صحنه اي خاموش اما آماده اجرا روبه رو بوده ايم و با اين قطعيت كه همه ما كارهاي خود را بدرستي به انجام رسانده ايم، منتظر دريافت بازخورد مخاطبان هستيم و داوري ها براي من از زمان دريافت بازخوردها جدي مي شود بنابراين در حال حاضر به داوري ها فكر نمي كنم و دغدغه اصلي من اولين مواجهه تماشاگر با اثر است.

به عنوان آخرين سوال دوست داريد در چه بخش هايي سيمرغ بگيريد؟

هنگام نگارش فيلمنامه يا ساخت آن اصلا به جشنواره فكر نمي كردم و همان طور كه گفتم تمام نگراني، توجه و دغدغه ام معطوف به برقراري ارتباط تماشاگران عام با فيلم بود و خوب سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران طبيعتا براي من وسوسه كننده بود كه اين اتفاق در انتخاب هاي مردمي نيفتاد وبايد منتظر ماند و ديد تا پايان ماجرا چه اتفاق مي افتد.

كارگردان «پالتو شتري» در گفت و گو با «ايران» از اين فيلم و حضورش در جشنواره سي و هفتم فجر مي گويد: تمركزم بر مخاطب بود


 روزنامه ايران، شماره 6995 به تاريخ 18/11/97، صفحه 8 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 20 بار
    



آثار ديگري از " پريسا ساساني"

  از دوران طلايي تا روزمرّگي / بررسي جايگاه نقد در سينماي ايران
پريسا ساساني، اعتماد 27/3/97
مشاهده متن    
  «زماني ديگر» را بايد امروز ديد / در گفت و گوي «ايران» با ناهيد حسن زاده مطرح شد
پريسا ساساني، ايران 7/3/97
مشاهده متن    
  اكران نامناسب ، قلب سيمرغ را شكست / روايت الهام پاوه نژاد از همكاري اش در قاب سينما با وحيد نصيريان
پريسا ساساني، ايران 20/1/97
مشاهده متن    
  گفت و گو با عباس ياري و ميلاد ثابت كار درباره مستند «كايه دو فيلم»: طلبكار سينما نبوده ايم / حكايت ماندگاري «فيلم» در يك مستند روايت شد
پريسا ساساني، اعتماد 19/6/96
مشاهده متن    
  قرار نبود قهرمان پروري كنيم / گفت و گو با مهناز افضلي و شيرين برق نورد، دو كارگردان مجموعه «كارستان»
پريسا ساساني، اعتماد 29/5/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش در علوم بهداشتي
شماره 1 (پياپي 47)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است