|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/11/18: ثبت خاطرات يك نسل شكوهمند
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6995 18/11/97 > صفحه 17 (فرهنگي) > متن
 
      


ثبت خاطرات يك نسل شكوهمند
گفت و گوي « ايران» با ياسر طالبي كارگردان مستند «دلبند»

نويسنده: پريسا ساساني

مستند سينمايي «دلبند» برخاسته از فرهنگ احترام به زمين و خاك است كه همه اين فرهنگ را در دلبستگي فيروزه خورشيدي زن 83 ساله شمالي به گاوهايي كه دارد مي بينيم. «دلبند» ساخته ياسر طالبي و با تهيه كنندگي الهه نوبخت است كه در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي توليد شده است. ياسر طالبي مستندساز تلويزيوني است كه با «دلبند» نخستين فيلمسازي مستقل خود در سينماي مستند را تجربه كرده است. اين فيلم در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد و پيش از اين در بخش مسابقه «ايدفا» (جشنواره فيلم هاي مستند آمستردام) حضور پيدا كرد و توانست رتبه بالا در ليست 10 مستند برتر اين جشنواره را به خود اختصاص دهد و قرار است همزمان با نمايش اين فيلم به عنوان تنها نماينده ايران در شصت و نهمين جشنواره فيلم برلين در بخش «Culinary Cinema»، (سينما و فرهنگ غذا) نيز حضور پيدا كند. ياسر طالبي كارگردان فيلم «دلبند» در گفت و گو با «ايران» درباره تجربه حضور اين فيلم در عرصه بين الملل، چرايي جذابيت اين فيلم براي مخاطبان خارج از كشور، در اختيار بودن سوژه، دوري از ساخت قهرمان جعلي و مسائل پيرامون سينماي مستند صحبت كرد.
براي آغاز درباره تجربه حضور مستند سينمايي «دلبند» در جشنواره «ايدفا» بگوييد.

در جشنواره فيلم «ايدفا»، مستند «دلبند» بسيار خوش درخشيد و جزو 5 فيلم برتر از جهت تعداد حضور مخاطب بود. به اين ترتيب كه اين فيلم 5 سانس طبق جدول داشت و به 6سانس فوق العاده نيز رسيد و با استقبال تماشاگران هلندي روبه رو شد. «دلبند» يك اثر ساده است و بيش از اينكه سوژه در خدمت فيلم باشد، اين فيلم است كه در خدمت سوژه قرار دارد.

 ساخت فيلم هايي مثل «دلبند» به دليل سادگي در نوع روايت هم آسان و هم سخت است. آسان از اين جهت كه به عنوان كارگردان فيلم با سوژه اي سر راست مواجه هستيد و سخت از اين جهت كه مخاطب بخصوص تماشاگر ايراني گمان مي كند فيلم راحتي بوده است و ناخودآگاه دچار قضاوت قرار مي گيريد. در حالي كه كاركردن با يك زن سالخورده 83 ساله خيلي سخت و دشوار است. در حالي كه فيروزه در 70 دقيقه فيلم «دلبند» خيلي خوب با دوربين كنار آمده بود.

من در سرزمين فيروزه به دنيا آمده ام و از كودكي اين آدم ها را مي شناختم و اساسا اين فيلم را تقديم به مادربزرگم كردم، چراكه زنان مازني همراه و همپا با مردان پيش مي آيند و خبري از جامعه مردسالار در اين جوامع نيست در نتيجه تصميم اصلي را زن در كانون خانواده مي گيرد. اما واقعيت اين است، در زمانه اي زندگي مي كنيم كه به دليل گسترش شهرنشيني و مهاجرت و درنهايت تغيير ماهيت زندگي انسان گسست ارتباطي شكل گرفته و متاسفانه اين نسل از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها يا از دنيا رفته و يا در روستاها تنها مانده اند. بنابراين اشاره به نسل فيروزه ها براي من به عنوان مستندساز تكليف بود.

 زناني مثل فيروزه با قوميت هاي مختلف در كشور ما زياد هستند حالا يكي مثل اين زن در ارتفاعات البرز جنوب شرقي زندگي مي كند، ديگري در كردستان و غرب كشور و برخي ديگر در جنوب و شرق ايران. چرا سراغ فيروزه رفتيد؟

هدف اشاره به نسل فيروزه ها بود و همان طور كه گفتم، شناختم از آن مراتع و مناطق خوش آب و هواي كوه هاي البرز بيشتر بود. به همين دليل ساخته شدن فيلمي درباره از ياد رفته هاي فرهنگ اقوام و بخصوص ارتباط انسان با طبيعت يك تكليف بود.

 خيلي از هم صنفي هاي شما فيلم هايي از جنس نمايش زندگي فيروزه ساخته اند؟

نكته درستي است و اين موضوعي بود كه من هم به آن فكر مي كردم و مدام با خودم مرور مي كردم كه با توجه به اينكه امثال فيروزه در كشور ما زياد است و دوستان بسياري هم در قالب فيلم مستند درباره او فيلم ساخته اند، بنابراين من مي خواهم چه فيلمي بسازم كه اصل حرف از آن درآيد؟

 پاسخ به سوال چه بود؟

در بررسي هاي مختلفي كه انجام دادم به اين نتيجه رسيدم «دلبند» قرار است براي مخاطب هدفي ساخته شود كه جامعه ايراني را نمي شناسد و اگر قرار باشد يك زن ايراني موفق كه در فرهنگ سنتي متعلق به ايران رشد كرده را نشان دهيم، آدرس فيلم «دلبند» و فيروزه را بدهيم. زماني كه با مخاطب بين المللي مواجه شدم نظرشان اين بود، فيروزه انساني است كه گذشته را در امروز زندگي مي كند. اين نوع نگاه تماشاگر براي من به عنوان يك فيلمساز بسيار ارزشمند بود. ضمن اينكه براي من كشف ناشناخته هاي زندگي فيروزه مهمتر از رئاليسم بود.

 يكي از نكات قابل توجه فيلم از منظر تماشاگر ايراني توصيه به برگشت نسل بخصوص جوان به خاك و زمين به عنوان مهد پرورش وجود انسان است.

بودا تك عبارت جالبي دارد كه مي گويد هيچ فرزانه اي نمي درخشد و اگر انسان هايي امثال فيروزه و فرهنگي كه پشتوانه آنهاست را من به عنوان فيلمساز و شما به عنوان خبرنگار مطرح نكنيم، به قول بودا هيچ فرزانه اي نمي درخشد. بنابراين ديدن هستي به قول مولانا به ما انسان ها برمي گردد كه چطور زندگي را باشكوه ببينيم و من سعي كردم در اين فيلم فيروزه و زندگي گالشي (دامداري) را باشكوه ببينم. نكته ديگر اينكه فيروزه سختي و مشقت هاي زندگي خود را آنقدر خوب تفسير مي كند كه من به عنوان يك فيلمساز خود را ملزم دانستم كه از اين شكوه زندگي ساده فيروزه فيلم بسازم.

 مستند «دلبند» علاوه بر ويژگي هاي خاص در بيان شيوه اي از زندگي، به حفظ كيان خانواده و رعايت اخلاق نيز تاكيد دارد. در همين راستا آيا در تحقيق و پژوهش به اين موضوعات فكر كرديد؟

بعد از دو سال كار با فيروزه، او يك بار به من گفت كه حالا مادر و فرزند شديم. يعني توانستم اعتماد او را جلب كنم. خوب براي رسيدن به اين نقطه تلاش بسياري كردم و زماني كه فيروزه به اين نكته اشاره مي كند بالطبع به اين معناست كه در ارتباط با او موفق بودم وهمه اتفاق هاي زندگي شخصي اش را از روي اعتماد با من درميان گذاشت و اين اعتماد براي من قابل تقدير بود. در واقع شيوه رفتاري كه در طول مسير با هم داشتيم همان رعايت اصول اخلاقي در مواجهه با سوژه بود و اين شيوه رفتاري برخاسته از حال و هواي سوژه و در مقابل روبه رويي ما با سوژه بود. بنابراين اين فيلم مي تواند نماينده خوبي از حيث نشان دادن ارزش هاي انساني و ملي باشد. تاكيد مي كنم فيلم مستند «دلبند» نماينده خوبي براي سينماي ايران در جشنواره هاي بين المللي خواهد بود و به جرات مي گويم كه اين فيلم بدون يك فريم سانسور قابليت پخش از تلويزيون را دارد.

 حضور اين فيلم در جشنواره برلين را چطور ارزيابي مي كنيد؟

خيلي منتظر نمايش فيلم در جشنواره برلين هستم و مشتاق هستم ببينم كه تماشاگر فيلم هاي جشنواره برلين چگونه به فيروزه و فيلم «دلبند» نگاه مي كنند.

 پيش از برلين جشنواره فيلم فجر را در راه داريد؟ منتظر واكنش مخاطب ايراني نيستيد؟

قطعا تماشاگر ايراني مهم است اما مساله من اين است كه از ابتدا مي خواستم يك زن ايراني را براي مخاطبان خارجي به تصوير بكشم واگر قرار بر اين بود كه اين فيلم را فقط مختص مخاطبان ايراني بسازم، قطعا اينگونه نمي ساختم و اساسا فيلم را به اين سادگي نمي ديدم و با ريتم تندتري فيلم را مي ساختم. چون مخاطب ايراني و اساسا مخاطب شرقي حوصله ديدن و شنيدن قصه هاي كهن شرقي را ندارد. اما بازخوردي كه در «ايدفا» با آن مواجه شدم با بازخوردي كه از تماشاگر ايراني در «سينما حقيقت» ديدم خيلي متفاوت بود. تماشاگران «ايدفا» اين فيلم را به دليل سادگي دوست داشتند و مي گفتند كه ياد فيلم هاي كيارستمي افتادند.

 به عنوان آخرين سوال، فكر مي كنيد دست پر از برلين برمي گرديد؟

ديده شدن ذات كار سينماست و من هم به عنوان يك فيلمساز بي ترديد دوست دارم دست پر برگردم. اما واقعيت اين است كه بازخورد مخاطب و چگونگي مواجه شدن او با فيلم براي من مهم است، چراكه در حوزه مخاطب شناسي خيلي نكات مهم را مي آموزم. همان طور كه «ايدفا» دريچه اي بسيار خوب و درس تازه اي براي من از جهت مخاطب شناسي بود.

ثبت خاطرات يك نسل شكوهمند


 روزنامه ايران، شماره 6995 به تاريخ 18/11/97، صفحه 17 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10 بار
    



آثار ديگري از " پريسا ساساني"

  از دوران طلايي تا روزمرّگي / بررسي جايگاه نقد در سينماي ايران
پريسا ساساني، اعتماد 27/3/97
مشاهده متن    
  «زماني ديگر» را بايد امروز ديد / در گفت و گوي «ايران» با ناهيد حسن زاده مطرح شد
پريسا ساساني، ايران 7/3/97
مشاهده متن    
  اكران نامناسب ، قلب سيمرغ را شكست / روايت الهام پاوه نژاد از همكاري اش در قاب سينما با وحيد نصيريان
پريسا ساساني، ايران 20/1/97
مشاهده متن    
  گفت و گو با عباس ياري و ميلاد ثابت كار درباره مستند «كايه دو فيلم»: طلبكار سينما نبوده ايم / حكايت ماندگاري «فيلم» در يك مستند روايت شد
پريسا ساساني، اعتماد 19/6/96
مشاهده متن    
  قرار نبود قهرمان پروري كنيم / گفت و گو با مهناز افضلي و شيرين برق نورد، دو كارگردان مجموعه «كارستان»
پريسا ساساني، اعتماد 29/5/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه دانش غذا و كشاورزي
متن مطالب شماره 166، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است