|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/11/18: سينماي مستند هميشه در حاشيه فجر قرار داشته است
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6995 18/11/97 > صفحه 17 (فرهنگي) > متن
 
      


سينماي مستند هميشه در حاشيه فجر قرار داشته است
بابك بهداد از مستند «بهارستان، خانه ملت» مي گويد

نويسنده: كامبيز حضرتي

فيلم مستند «بهارستان، خانه ملت» را بابك بهداد تهيه و كارگرداني كرده است. بهداد در فيلم جديد خود جغرافياي تاريخي و اجتماعي منطقه بهارستان تهران را از دوره ناصرالدين شاه تا سال 1357 به تصوير كشيده است. فيلم، فضايي شهري دارد و تهران مدرن را مورد توجه و تاكيد قرار مي دهد و از طريق بهارستان به بازخواني تاريخ معاصر ايران مي پردازد. بهداد كه با اين فيلم حضور موفقي در جشنواره سينما حقيقت داشته حالا با مستند «بهارستان خانه ملت» به جشنواره فجر آمده است. با اين مستندساز درباره جشنواره فجر و مستندش به گفت وگو پرداختيم.
حضور مستند در جشنواره فجر امسال با حاشيه هاي زيادي همراه بوده است. به نظر شما چقدر مستند در جشنواره فجر جدي گرفته مي شود؟

جشنواره فجر يكي از مهم ترين جشنواره هاي ايران است و براي سينماي مستند اهميت زيادي دارد. متاسفانه سينماي مستند هميشه در حاشيه اين جشنواره قرار گرفته و اجازه داده نشده تا اين بخش جاي خودش را در بين انواع فيلم هاي جشنواره فجر باز كند. به نظر من حضور فيلم مستند در جشنواره فيلم فجر درست و ضروري است و هيچ منافاتي با جشنواره فيلم هاي مستند مانند جشنواره حقيقت يا جشنواره هاي ديگر ندارد. اين جشنواره مي تواند به صورت مستقل براي خودش بخشي را براي نمايش فيلم هاي مستند داشته باشد. همچنين رقابتي بين اين فيلم ها ايجاد مي كند.

از نگاه شما دليل درحاشيه قرار گرفتن مستند چيست؟

بخشي از آن به خاطر تغيير مديريت ها و دبير جشنواره بوده است و بخش ديگري به دليل تغيير كلي حال وهواي جشنواره است كه هرساله با تغيير مواجه مي شود. به عقيده من بايد يك آيين نامه واحد و كلي براي جشنواره نوشته شود تا همه اهالي سينما بستر كاري خود و نسبت خود را با جشنواره بفهمند. اين تغييرات باعث سردرگمي مخاطبان و مستندسازان مي شود. مثلا در بعضي از سال ها از 10 فيلم و سال هاي ديگر از 5 فيلم نام برده مي شود كه در جشنواره حاضر شوند. يك سال از سه تنديس نام مي برند و يك سال ديگر از يك تنديس. به نظر من واحد كردن اين نگاه و رسيدن به يك انضباط در جشنواره كار خيلي پيچيده اي نيست و بايد آن را به دست خود فيلمسازان يا صنوف سينماي مستند بسپارند. اين اصناف مي توانند يك آيين نامه منظم تدوين كنند. اين بخش حتي مي تواند يك دبير بخش مستند نيز داشته باشد تا بر اجرا و انجام درست آن نظارت داشته باشد تا به اين وضعيت سروسامان بدهد. در كنار سينماي داستاني بايد موقعيتي براي نمايش و اكران سينماي مستند فراهم شود تا اين فيلم ها نمايش داده شود.

در مراسم قرعه كشي مستندسازان به اين حاشيه نشيني اعتراض كردند. دليل آن چه بود؟

امسال هنگام قرعه كشي در سينماي رسانه دوستان مستندساز اعتراض كردند كه فقط سانس اول و يك سانس مرده به سينماي مستند اختصاص دادند. درهمين رابطه انجمن مستندسازان يك اعتراضي كرد و بيانيه اي هم داد اما اين رويكرد مي تواند خيلي منظم تر و منطقي تر دنبال و در جشنواره اعمال شود.

يعني مستندسازان ما براي اينكه آثارشان در جشنواره فجر حضور داشته باشد بايد مدام اعتراض كنند تا به حق شان برسند. رويكرد شما چيست؟

اعتراض و انتقاد مي تواند تاثيرگذار باشد اما بايد اين انتقاد درست و حسابي و فكر شده باشد. يعني بايد اصولي را دنبال كند كه به نتيجه و يك قانون مدون برسد. به عقيده من بهترين كار بايد از جانب صنف انجام شود. يعني اصناف مستند بايد اين كار را انجام دهند. يعني كارگروه هاي جشنواره اين موضوع را هرساله ديده باني و سال به سال اين روند را بهتر كنند. ما براي سينماي مستند اين كار را انجام مي دهيم و بحث منفعت شخصي در آن مطرح نيست. حضور بخش مستند در جشنواره فجر بحث تازه اي نيست. حتي صحبت هايي شده بود كه باتوجه به جشنواره سينما حقيقت اين بخش موازي كاري است و بايد از جشنواره فجر برداشته شود. در صورتي كه سينماي مستند هم مي تواند مانند فيلم كوتاه و انيميشن در جشنواره حضور داشته باشد و مخاطبان خودش را هم داشته باشد. اما اين مساله بايد به يك تركيب و سازوكار درستي برسد. نبايد اين رويه مدام تغيير كند. وقتي شما در يك سال نتيجه درستي از روش و رويكردتان مي بينيد بايد آن را ادامه دهيد و تثبيت كنيد. نبايد با تغيير يك دبير اين بخش ها به سليقه افراد واگذار شود. ما بايد يك آيين نامه درست داشته باشيم و طبق آن آيين نامه مثل تمام جشنواره هاي بين المللي عمل كنيم. اين موضوع نبايد با اعتراض و جنجال هرساله صورت بگيرد و حل وفصل آن كار پيچيده اي نيست. بهترين كار پايبندي به آيين نامه بخش مستند است.

مستند شما درباره فضاي تهران در دل تاريخ است.

مستند «بهارستان، خانه ملت» يك مستند تاريخي است كه جغرافياي سياسي و اجتماعي بخشي از ايران را مطرح مي كند و به يك بخش از لوكيشن بهارستان كه ميدان و باغ بهارستان و مجلس سراي سپهسالار و مسجد سپهسالار است، مي پردازد. در اين جغرافيا شاهد اتفاقات تاريخي زيادي بوديم، تمام اتفاقات سياسي در مجلس و تصميماتي كه گرفته و بررسي مي شوند يا پيشنهادهايي كه مجلس ارائه مي دهد روي بخش بدنه سياسي ايران تاثير زيادي مي گذارد. همين مساله باعث مي شود خيلي از تجمعات و تظاهرات در خود ميدان و مجلس صورت بگيرد كه واقعه 30 تير، كودتاي 28 مرداد، ترور 3-4 نخست وزير در خود ميدان بهارستان از اين دست اتفاقات است.

اما فيلم در آستانه انقلاب به پايان مي رسد.

اين فيلم را با محوريت اتفاقات تاريخي سياسي در آن منطقه ساختم كه از دوره ناصر الدين شاه شروع مي شود و به چگونگي شكل گرفتن بهارستان مي پردازد و ادامه پيدا مي كند و اول انقلاب هم فيلم تمام مي شود و البته اين تصميم معنادار است. جسارت داشتن در ساخت فيلم مستند به خود مستندساز و شرايطي كه در آن فيلم مي سازد، بستگي دارد. بالاخره خط قرمزهايي در اين مسير وجود دارد كه موجب مي شود مستندساز خودش را سانسور كند، چرا كه بايد فيلمش را به ارشاد يا تلويزيون ارائه دهد و آنها نيز يك خط قرمزهايي دارند كه تا يك حدي به فيلم مستند اجازه مي دهند به يك سري مسائل بپردازد. مخصوصا فيلم هاي مستند اجتماعي كه در حال حاضر يك مقدار به سختي توليد مي شوند و پر و بال مي گيرند. براي من البته اين منطقه و نشان دادن وقايع آن مهم است. اولين ساختمان مجلس هم در بهارستان است و وقتي كه شكل مي گيرد اتفاقات مهم سياسي همانجا به وقوع مي پيوندند و آدم هاي مهم سياسي به آنجا رفت و آمد مي كنند. تحقيق اين فيلم تقريبا سه سال ونيم طول كشيد و روزنامه هاي دوره مشروطه، قاجار و پهلوي اول و دوم را مطالعه مي كرديم. اسناد و مدارك را جمع آوري كرديم و سعي كرديم دراين پژوهش به نكاتي بپردازيم كه تا به حال در كمتر فيلمي به آن اشاره شده است.

در مستند «بهارستان، خانه ملت» شما از اهالي سينماي مستند به عنوان راوي استفاده كرديد. در اين باره توضيح دهيد.

من براي صداي شخصيت هاي تاريخي و از صداي مستندسازهايي از جمله آقاي تهامي نژاد، محمدرضا اصلاني، ارد عطارپور، ارد زند، مهدي باقري، محسن استادعلي، مرتضي شاملي، محمد دامن زن، محمد آفريده، ابراهيم مختاري و... استفاده كردم. دليل من اين بود كه خواستم تجربه تازه اي انجام بدهم و البته پيش از اين كسي دست به چنين كاري نزده بود.

به نظر خودتان اين تصميم چقدر درست بود؟

خوشبختانه اين تصميم در عمل جواب داد و مخاطبان فيلم اين صداها را دوست داشتند. حتي خيلي ها فكر كردند از دوبلورهاي حرفه اي در فيلم استفاده كردم. اين فيلم ويژگي هاي تجربي دارد و سعي كردم در ساختار و روايت تجربه تازه اي داشته باشم. بخشي از اين تجربه براي خودم تازگي دارد.

سينماي مستند هميشه در حاشيه فجر قرار داشته است


 روزنامه ايران، شماره 6995 به تاريخ 18/11/97، صفحه 17 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 8 بار
    



آثار ديگري از " كامبيز حضرتي"

  معماري با خط ، آواز و ساز ربط دارد / معماري ، موسيقي و شعر در گفت و گو با حسام الدين سراج
كامبيز حضرتي، ايران 25/5/97
مشاهده متن    
  تاخير « ناخواسته» در روايتگري از عشق / برزو نيك نژاد از «ناخواسته» و كارنامه سينمايي اش مي گويد
كامبيز حضرتي، ايران 2/4/97
مشاهده متن    
  پيشتازان اكران در نوروز ميلياردي سينماي ايران / ويترين سينماي ايران در اكران نوروزي
كامبيز حضرتي، ايران 14/1/97
مشاهده متن    
  ساماندهي نظارت هاي هوشمند در عرصه سينما / دو مدير سينمايي تاكيد كردند
كامبيز حضرتي، ايران 22/12/96
مشاهده متن    
  نظام نامه اي جديد براي اكران فيلم ها / شوراي صنفي نمايش در واكنش به حاشيه هاي اخير سينما ابلاغ كرد
كامبيز حضرتي، ايران 12/12/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه مبدل گرمايي
متن مطالب شماره 95، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است