آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۴۴
خبر
۲

اخبار دیپلماتیک

ایران برای غنی سازی 190 هزار سو آماده است

ایرنا : بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید رئیس سازمان انرژی اتمی، برای افزایش غنی سازی اورانیوم به 190 هزار سو در کشور آمادگی لازم وجود دارد. کمالوندی روز یکشنبه در حاشیه راه اندازی ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری قزوین افزود: «در صورت لزوم شرایط برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سه درصد به 20 درصد نیز فراهم است.»

وی اضافه کرد: «با توجه به خلف وعده کشورهای 1+5 در ایفای تعهدهای خود، پیش بینی های لازم برای باز طراحی رآکتور اراک صورت گرفته است تا در ادامه فعالیت ها از آن استفاده کنیم.»

کمالوندی به استفاده از ماشین های جدید برای غنی سازی اورانیوم اشاره و اظهار کرد: «استفاده از ماشین ها و دستگاه های جدید در این زمینه در دستور کار قرار دارد و پیش بینی ها و ملاحظه های لازم در این خصوص انجام شده است.» به گفته این مسوول، جدیدترین دستاوردهای هسته ای کشور در 20 فروردین 98 رونمایی می شود که یکی از مهمترین آنها تولید انبوه اکسیژن 18 است.

لاریجانی عازم ژاپن شد

ایرنا : علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته پس از شرکت در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عازم توکیو پایتخت ژاپن شد.

لاریجانی در سفری دو روزه به ژاپن که به دعوت همتای ژاپنی وی انجام می شود، قرار است با رئیس مجلس و جمعی از مسوولان این کشور دیدار و گفت وگو کند. محمد جعفری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس، علیرضا رحیمی نماینده تهران، شهباز حسن پوربیگلری نماینده سیرجان، اسدالله قره خانی نماینده علی آباد کتول، حسن خسته بند نماینده بندرانزلی و قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه، رئیس مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی می کنند. در مراسم بدرقه لاریجانی، سفیر ژاپن در تهران و نوری قزلجه معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.