آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۲
اقتصادی
۴

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: رشد 70 درصدی درآمد ریالی حاصل از نفت کشور

در 8 ماهه امسال، درآمد ریالی حاصل از نفت کشور 70 درصد رشد داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی گزارش عملکرد بودجه در 8 ماهه امسال حکایت از رشد 70 درصدی درآمد ریالی حاصل از نفت کشور و رشد 57 درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران دارد.

بر این اساس، طی این مدت 84 هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت و فرآورده های نفتی درآمد حاصل شده است که نسبت به رقم مصوب در 8 ماه نخست در قانون بودجه حدود 16 هزار میلیارد تومان بیش افتادگی دیده می شود. طی این مدت 68 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت خام درآمد نصیب کشور شده است که این رقم نسبت به عملکرد سال قبل رشد 70 درصدی داشته است.گفتنی است، طی این مدت حدود 33 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 12 درصدی داشته است. (رقم مصوب بودجه عمرانی طی سال 97 حدود 62 هزار میلیارد تومان بوده است.)همچنین، تازه ترین گزارش بانک مرکزی از گزیده آمار های اقتصادی آذرماه 97 حکایت از بدهی های خارجی 10 میلیارد دلاری کشور در پایان این ماه دارد.بر این اساس، میزان بدهی های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور در پایان خرداد ماه به رقم 10 میلیارد و 34 میلیون دلار رسیده است. از این رقم 3 میلیارد و 174 میلیون دلار مربوط به بدهی های خارجی کوتاه مدت و 6 میلیارد و 860 میلیون دلار مربوط به بدهی های میان مدت و بلندمدت می شود.

بدهی خارجی کشور از ابتدای امسال 11 درصد برابر با 1/271 میلیارد دلار کاهش داشته است. در فروردین ماه بدهی خارجی کشور 11/305 میلیارد دلار اعلام شده بود.