آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۶
رسانه
۱۵
شهروند خبرنگار

پویشی برای حضور سگ های خانگی در اماکن عمومی

رئیس پلیس تهران چندی پیش اعلام کرد، با کسانی که در اماکن عمومی پایتخت «سگ گردانی» کنند برخورد می شود تا جلو این پدیده که به گفته او ترس و دلهره مردم را باعث می شود، گرفته شود. در همین راستا همچنین مقرر شد که حمل سگ داخل اتومبیل هم ممنوع است و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد. این خبر برخی بازتاب ها را در دنیای مجازی به همراه داشت و گروهی از کاربران ایرانی پویشی با عنوان #سگ_گردش_قانونی راه اندازی کردند و از این طریق خواستار وضع قوانین برای حمایت از حقوق حیوانات شدند تا صاحبان سگ های خانگی بتوانند با احترام به قانون و حقوق شهروندی، حیوان خانگی خود را در فضاهای عمومی هم به همراه بیاورند.

در بخشی از این پویش کاربران تصویر سگ زنده یاب با پاهای سوخته که در جریان آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو چندین مرتبه برای نجات جان انسان ها تلاش کرده بود را به اشتراک گذاشتند و در پایین تصویر او این سوال را مطرح کردند که آیا سگ واقعا یک دشمن خطرناک است یا دوست وفادار؟

استقبال کاربران اجتماعی از پویش مردمی برای حمایت از حقوق سگ ها و حضور آنها در اماکن عمومی باعث شد در روزهای اخیر پویش های دیگری با نام #حقوق_حیوانات و #سگ_خانه_نشین هم روی کار بیاید و کاربران با به اشتراک گذاشتن تصاویر و پیام های خود خواستار حضور تحت کنترل سگ ها در اماکن عمومی شوند.

این طور که گفته می شود، منع سگ گردانی در اماکن عمومی پایتخت پس از آن تصویب شد که بر اثر بی احتیاطی صاحب سگ، این حیوان حادثه ای را در فضای عمومی پدیده آورد که همان زمان نیز بسیاری از کاربران بر این اعتقاد بودند که در این حادثه مقصر اصلی صاحب حیوان است که نکات ایمنی را رعایت نکرده است به همین علت کاربران در پویش اجتماعی خود خواستار آن شدند که به جای ممنوعیت حضور سگ ها در شهر، قانونی را برای صاحبان سگ های خانگی تصویب کنند تا از این طریق امکان آسیب دیدن شهروندان از بین برود.