آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۴۴
دنیا
۴

خبر

کابوس تعطیلی دوباره دولت در آمریکا

نیویورک تایمز : تلاش های کنگره برای رسیدن به یک توافق امنیتی در آستانه یک تعطیلی دیگر افزایش یافته؛ اما دموکرات ها خواستار محدود کردن دستگیری مهاجران غیرقانونی همزمان با افزایش نیروهای امنیتی در لب مرزها هستند.

17 تن از اعضای سنا و مجلس نمایندگان که به عنوان مذاکره کنندگان حضور داشتند، امیدوار بودند که بتوانند تا روز دوشنبه (روز گذشته) به یک توافق برسند؛ اما ساعاتی پیش از آن مهلت زمانی، ارتباطات بین مذاکره کنندگان قطع شد. این به آن معنی است که توقف این مذاکرات به تقویت حضور نیروهای نظامی در مرزهای جنوبی می انجامد که مورد خواست رئیس جمهوری آمریکا است. ترامپ گفته بود که اگر با دیوار بتنی او موافقت نشود، به ساخت دیوار انسانی روی خواهد آورد.

تعداد نیروهای آمریکایی تا پیش از انتخابات نوامبر در حدود 5900 نفر بود که بعدا 3700 نفر دیگر نیز به این نیروها افزوده شد. برخی از مقامات با افزایش نیروهای نظامی که سابقه برخورد با مهاجران غیرقانونی ندارند و از آموزشی در این زمینه بهره نبرده اند، اظهار نگرانی کرده اند. حالا با توقف این گفت وگوها ترس از بسته شدن مجدد دولت فراگیر شده است. در دولت ترامپ تعطیلی 35 روزه موجب خلق رکورد جدیدی در تعطیلی دولت در آمریکا شد.

رکورد جدید در کاهش رشد اقتصادی بریتانیا

دنیای اقتصاد : همان طور که انتظار می رفت در سایه تهدید برگزیت برای سرمایه گذاران، رشد اقتصاد بریتانیا در فصل نهایی سال 2018 به کمترین میزان خود در 6 سال گذشته رسیده است. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به نقل از رویترز، رشد فصلی «تولید ناخالص داخلی» بریتانیا در سه ماه نهایی سال 2018 به 2/ 0 درصد کاهش داشته است. این درحالی است که این رقم برای فصل پیش از آن، برابر با 6/ 0 درصد بوده است. این نتایج به پیش بینی قبلی رویترز که پس از نظرسنجی از اقتصاد دانان مختلف منتشر شده بود نزدیک است. از دلایل اصلی کاهش تولید ناخالص داخلی بریتانیا می توان به افت تولید در صنعت خودرو، فولاد و ساخت وساز اشاره کرد. در سال 2018 رشد اقتصادی بریتانیا با ثبت رقم 4/ 1 درصدی به کمترین میزان خود از سال 2012 رسید. این درحالی است که در سال 2017 این رقم برابر با 8/ 1 درصد بود.