آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۶
رسانه
۱۵
ایستگاه آموزش

نگاهی به بازنمایی در عرصه سواد رسانه ای

سواد رسانه ای امروزه به عنوان مجموعه ای از مهارت ها مطرح می شود که به توانایی دسترسی، تحلیل و نحوه ایجاد پیام توسط رسانه ها اشاره دارد تا مخاطبان برای حرکت در محیط رسانه ای پیچیده امروز بتوانند درک بهتری از پیام ها داشته باشند. از جمله مفاهیم مهم و قابل توجه در عرصه سواد رسانه ای «بازنمایی» است که در اصل واقعیت را به شکل خاص نمایان می کند.بازنمایی به فرآیندی گفته می شود که رسانه ها برای انتقال رویدادهای مختلف از آن استفاده می کنند و بنابراین می توانند یک رویداد را در قالب یک اتفاق خوب یا بد به مخاطبان خود القا کنند. رسانه با استفاده از بازنمایی می کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر به صورت آشکار و پنهان به دست مخاطب برساند تا او در نهایت بین این دو مساله تفاوتی را احساس نکند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مهارت اصلی رسانه برای جلب توجه مخاطبان خود به فرآیند «بازنمایی» مربوط می شود تا مرکز رسانه ای بتواند اثرگذاری بیشتری را بر مخاطب اعمال کند. بدیهی است که بازنمایی می تواند تاثیرات مثبت و منفی را روی مخاطبان برجا بگذارد و سواد رسانه ای در این میان می کوشد به مخاطبان آموزش دهد که یک رسانه چگونه با استفاده از همین فرآیند سعی کرده است بخش منفی یک خبر را پررنگ کند یا در عوض، در خبر منتشر شده تا چه اندازه سعی شده است فقط به بخش مثبت آن توجه شود.

توجه داشته باشید که فرآیند بازنمایی این روزها در فیلم های سینمایی بخوبی خود را نمایان می کند. به عنوان مثال در فیلم های هالیوودی مشاهده می شود که انگلیسی زبان ها به صورت عمومی افرادی شاد، خوشبخت و در رفاه هستند یا در محیط کار از آنها به عنوان افراد جدی، منظم و قانون مدار یاد می شود و البته باید گفت این بازنمایی با واقعیت فاصله دارد.