آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۲
صفحه آخر
۱۲

مغرب هم از ائتلاف سعودی در یمن خارج شد

در ادامه خروج کشورها از ائتلاف سعودی علیه یمن، مغرب نیز خروج خود از این ائتلاف را اعلام کرد.

ائتلاف سعودی علیه یمن که در سال 94 با حضور بیش از 10 کشور تشکیل شده بود، به دلیل شکست های پی در پی، دچار ریزش شده و کشورهای قطر، پاکستان، بحرین و کویت طی ماه های گذشته از این ائتلاف خارج شدند. اکنون نیز نوبت به مغرب رسید.

به گزارش تسنیم، یک مقام مسئول در دولت مغرب اعلام کرد که این کشور از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن خارج شد. پیش از این برخی رسانه های خبری اعلام کرده بودند که مغرب سفیر خود در عربستان را از ریاض فراخوانده است.

سال گذشته هم مواضع سیاسی کشور مغرب موجب بروز اختلاف میان این کشور و عربستان شده است. مغرب در اعتراض به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را به حضور نپذیرفت. از سوی دیگر، مغرب بعد از بحرانی شدن روابط قطر با عربستان، جانب قطر را گرفت و به این کشور مواد غذایی صادر کرده است. این در حالی است که عربستان بعد از سال ها به رسمیت شناختن صحرای غربی به عنوان بخشی از سرزمین مغرب، اینک از جبهه «پولیساریو» به عنوان یک گروه نظامی ضد مغرب حمایت می کند.

سایت خبری- تحلیلی «ارم نیوز» امارات در این باره نوشت، روابط میان عربستان و مراکش پس از احضار سفیر مراکش در ریاض و انتشار اخباری درباره خروج از ائتلاف سعودی، وارد مرحله جدیدی شده است که بهترین عنوان برای آن «ابهام » و «تردید» است.