آرشیو دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۳۳۶۰
روزنامه
۱۲

گالری جهان

گاردین: بلاتکلیفی زباله ها بعد از برگزیت!

دردسرهای برگزیت بدون توافق یکی، دو مورد نیست. کارشناسان انگلیسی پیش از آنکه فاجعه ای ملی رخ دهد، هشدار داده اند، اگر طبق قرار برگزیت بدون توافق صورت بگیرد، آن وقت دولت با انبوهی از زباله های ایجادشده در سراسر کشور چه خواهد کرد. روزنامه گاردین این هشدار را در تیتر یک پوشش داده و در گزارشی مفصل جزئیات آن را منتشر کرده است. انگلیس طبق قرار تا اواخر ماه مارس فرصت دارد با اروپا برای برگزیت و خروج از اتحادیه به توافق برسد. اگر این توافق حاصل نشود، بریتانیا برگزیت بدون توافق را تجربه خواهد کرد. منظور این است که تکلیف خیلی از مسائل، از جمله زباله های ایجادشده بر اثر توقف برخی معاملات نامعلوم می ماند. گاردین می نویسد مثلا کشاورزان و دامداران انگلیسی گوشت و محصولات کشاورزی به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا صادر می کنند، اگر برگزیت بدون توافق انجام شود، این صادرات متوقف می شود و چیزی جز ضایعات این محصولات روی دست کشاورز و دامدار انگلیسی نمی ماند. دولت چگونه می خواهد این محصولات فاسدشدنی را مدیریت کند؟ کارشناسان هشدار می دهند تلنبارشدن این محصولات در انبارها فاجعه بهداشتی به وجود می آورد و باعث انتشار آلودگی می شود. روزنامه گاردین عکسی از سالینجر، نویسنده مشهور آمریکایی، در صفحه یک خود منتشر کرده و خبر داده که آثار منتشرنشده ای از او در دست انتشار است. فرزند این نویسنده نیز این خبر را تایید کرده است. سالینجر در سال 2010 درگذشت. این آثار پیش از انتشار عمومی فقط در دو کتابخانه دانشگاهی برای مطالعات تحقیقاتی در دسترس بوده است.

نکته: گزارش گاردین درباره عواقب برگزیت بدون توافق خواندنی است.

نشنال: امارات برای پذیرایی از پاپ آماده است

روز یکشنبه هواپیمای حامل پاپ فرانسیس در ابوظبی به زمین می نشیند و سفر سه روزه او به امارات آغاز می شود. اماراتی ها سر از پا نمی شناسند. تیتر یک روزنامه نشنال امارات این ادعا را ثابت می کند. نشنال نوشته امارات آماده حضور پاپ فرانسیس است. عکس های پاپ به در و دیوار پایتخت آویخته شده و کلیساهای ابوظبی رنگ و بوی دیگری گرفته است. رهبر مسیحیان کاتولیک جهان به دعوت اماراتی ها راهی این کشور مسلمان می شود تا اتفاقی بزرگ در دستگاه دیپلماسی امارات بیفتد. عکس یک روزنامه نشنال نمایی از آمادگی پایتخت امارات برای پذیرایی از پاپ فرانسیس را به تصویر کشیده است. نیروهای داوطلب کلیساها در نصب تصاویر پاپ فرانسیس کمک و فضا را برای این سفر آماده می کنند. این روزنامه اماراتی در بخش دیگری از صفحه یک به اتفاقات لبنان اشاره می کند. این کشور بعد از حدود 9 ماه بلاتکلیفی سیاسی، بالاخره صاحب کابینه شده است. دو روز بعد از آنکه سعد حریری، نخست وزیر لبنان، وزرایش را مشخص کرد، آقای میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، با اعضای دولت دیدار کرده و از آنها خواسته است بدون اتلاف وقت، چالش ها را یکی یکی پشت سر بگذارند و کارها را جلو ببرند. البته دولت جدید لبنان هنوز تایید پارلمان را به دست نیاورده است. نمایندگان مجلس در روز سه شنبه برای این منظور جلسه دارند.

نکته: صفحه یک نشنال متاثر از خبر سفر پاپ فرانسیس به امارات است.

ایندیپندنتپ: انگلیس ایرلند را در زمین خودش مات کرد

مسابقات شش جانبه جام ملت های راگبی در دوبلین پایتخت ایرلند برگزار می شود و در هفته اول این بازی ها، انگلیس موفق شده با نتیجه خیره کننده 32 بر 20 ایرلند را شکست دهد. روزنامه ایندیپندنت صفحه یک خود را با این خبر آغاز می کند. عکسی از این مسابقه هم در صفحه یک دیده می شود. هنری اسلید، بازیکن تیم ملی راگبی انگلیس، هم بعد از به ثمر رساندن گل و عبور از خط ایرلندی ها در این عکس دیده می شود. روزنامه ایندیپندنت هم مثل گاردین در تیتر یک به عواقب برگزیت بدون توافق با اتحادیه اشاره می کند و هشدار می دهد بعد از این اتفاق دسترسی پلیس انگلیس به سوابق مجرمان سخت و شاید ناممکن شود. ایندیپندنت مستقیم و شفاف نوشته بعد از اینکه انگلیس بدون هیچ توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود، راه های بررسی برون مرزی پرونده مجرمان تقریبا بسته می شود و دست پلیس انگلیس خالی می ماند. این اتفاق باعث بروز فاجعه ملی در کشور خواهد شد. پلیس مرزی انگلیس چگونه می خواهد مانع ورود مجرمان اروپایی شود؟ با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه، ارتباط پلیس بریتانیا با مراجع قضائی اروپا قطع می شود. این نیروها بخش مهمی از اطلاعات مجرمان را از دست می دهند. اغلب رسانه های انگلیس تلاش می کنند دولت را از برگزیت بدون توافق بازدارند. ایندیپندنت در صفحه یک خود و در بخش یادداشت ها، عکسی از صادق خان، شهردار لندن را منتشر کرده است. شهردار لندن در یادداشتی برای ایندیپندنت از اهدافش برای توقف خشونت و افراطی گری در شهر نوشته است.

نکته: مورد خاصی در صفحه یک روزنامه ایندیپندنت به چشم نمی خورد.

الشرق الاوسط: پوتین مسیر ترامپ را انتخاب می کند

تیتر یک روزنامه الشرق الاوسط عربستان اختصاص دارد به سوریه و توافق آنکارا و واشنگتن بر سر تعیین منطقه امنیتی در شمال شرقی سوریه؛ به این ترتیب، بعد از خروج آمریکایی ها از سوریه این منطقه به منظور تامین امنیت نیروهای ارتش ترکیه ایجاد خواهد شد. نیروهای ارتش ترکیه در مناطق شمال شرقی سوریه مستقر خواهند بود. از زمانی که آمریکا اعلام کرده طبق جدول زمان بندی نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد، وضعیت در مناطق شرقی و شمالی سوریه تا حدودی آشفته شده است. عکسی هم که روزنامه الشرق الاوسط در صفحه یک منتشر کرده، مربوط است به ویرانی های شهر حلب در شمال شرق سوریه. خودروهای سنگین متعلق به نیروهای دفاع مدنی برای آواربرداری به منطقه آمده اند تا نخاله ها را جمع کنند. در بمباران این منطقه حدود 11 نفر غیرنظامی کشته شده اند. روزنامه الشرق الاوسط عربستان در مطلبی دیگر خبر می دهد پوتین هم مسیر ترامپ را انتخاب کرده است. ماجرا از این قرار است که رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرده از پیمان منع استفاده از موشک های هسته ای میان برد خارج خواهد شد. پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم به محض شنیدن خبر این تصمیم، اعلام کرده کشورش هم قصد دارد چنین اقدامی انجام دهد و از این پیمان خارج شود. در خبری دیگر در صفحه یک این روزنامه می خوانیم یکی از ژنرال های ارتش ونزوئلا حمایتش را از مخالفان مادورو اعلام کرده است.

نکته: خبرهای متنوعی از سراسر جهان در صفحه یک الشرق الاوسط منتشر شده است.