آرشیو پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۲
فرهنگی
۵

روی خط خبر

شب موسیقی خوزستان و افغانستان

دومین شب ازدومین «فستیوال کوچه»، با اجرای خوزستانی ها برگزار شد و قطعه «کماکان»، موسیقی محفلی و نوستالژیک در کوچه های بوشهرنواخته شد. پیوند فرهنگی خوزستانی ها و بوشهری ها در این اجرا بسیار چشم نواز بود و با استقبال پرتعداد مردم روبه رو شد. «کماکان» با اینکه ریشه های عمیقی از موسیقی جنوب غرب ایران را در دل خود دارد، در عین حال راه خود را از موسیقی بومی هم جدا می کند. مهدی ساکی و گروه همراهش در واقع ریتم و ملودی هایی را از موسیقی جنوب می گیرند و در بستر موسیقایی متفاوت، دست به بسط و گسترش آن می زنند. در ادامه برنامه، اجرای هنرمندان افغان و همراهی اهل کوچه نشان داد که این زبان مشترک، با ریتم و موسیقی میان دو خاک، قدمتی دیرینه دارد.ازدیگر اجراهایی که در حاشیه برنامه های دومین فستیوال کوچه در کافه های بوشهر اجرا شد، شب اصفهان (راک، رنگین کمان اختراع) در کافه کهن، اجرای تئاتر «زنبور» به کارگردانی محمد مطهری پور در قهوه خانه جفره علیباش، شب عربی با موسیقی محفلی و نوستالژیک در کافه ناجی و اجرای موسیقی محفلی شب بوشهر در کافه لنج بود. دومین «فستیوال کوچه» از بیستم تا بیست و ششم اسفند ماه جاری در بوشهر برگزار می شود.

مجوز فعالیت 28 نگارخانه در تهران

براساس اعلام معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال جاری 28نگارخانه برای فعالیت در تهران از اداره کل هنرهای تجسمی مجوز فعالیت گرفتند. در ادامه ارائه مجوز به نگارخانه ها برای فعالیت در تهران، اداره کل هنرهای تجسمی علاوه براین مجوز فعالیت 24 نگارخانه را تهران طی سال 97 تمدید کرد.

جشنواره بهاری «نوروزگاه» در خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران از 3 تا 10 فروردین جشنواره بزرگ بهاری با عنوان «نوروزگاه» را برگزار می کند. برنامه های این جشنواره که با همکاری شهرداری تهران در ایام نوروز برگزار می شود شامل موسیقی زنده محلی، نمایش آیینی و شاهنامه خوانی است که از ساعت 18 تا 22 روزهای 3 تا 10 فروردین در فضای باز خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد.

خیمه شب بازی ایران صاحب خانه می شود

خانه موزه خیمه شب بازی ایران روز 25 اسفند در خانه فرهنگ و هنر مانا با مدیریت ستاره اسکندری راه اندازی می شود. این خانه موزه که مدیریت آن برعهده ستاره اسکندری و سیاوش ستاری است، در خانه فرهنگ و هنر مانا دایر می شود.