آرشیو دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۵۳۵۰
رسانه: بین الملل
۸

بازداشت حدود 200 معترض فرانسوی

پلیس فرانسه اعلام کرد در جریان تظاهرات روز شنبه جلیقه زردها، 192 نفر را در پاریس، پایتخت این کشور بازداشت کرده است. روز شنبه جلیقه زردها هجدهمین هفته اعتراض خود را برگزار کرده و به دولت امانوئل مکرون هشدار دادند. مکرون آنها را جنایتکار توصیف کرد . تظاهرات جلیقه زردها به درگیری با پلیس منجر شد و نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین های آبپاش استفاده کرد. دراین درگیری ها 60 نفر از جمله 18 پلیس و نیروی آتش نشانی زخمی شدند.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه اظهار کرد تخمین زده می شود، ده هزار معترض در تظاهرات پاریس و 4500 نفر نیز در تظاهرات سایر شهرها حضور داشتند. جنبش جلیقه زردها از 17 نوامبر سال میلادی گذشته شکل گرفت و جمعیت عظیم 228 هزار نفری را شامل می شد. اعتراض جلیقه زردها ابتدا در واکنش به سیاست های اقتصادی مکرون به ویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد، اما به سرعت جنبه سیاسی پیدا کرد.دولت این کشور در هفته های گذشته با عقب نشینی از برخی سیاست های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته، اما در این مسیر موفق نبوده است.

شبکه خبری بی. بی.سی در گزارشی اعلام کرد همزمان با شروع اعتراضات جلیقه زردها، تعدادی از مغازه ها و اماکن عمومی این شهر غارت شد. همزمان با پاریس، در تعدادی دیگر از شهرهای فرانسه هم تظاهرات اعتراضی برپا شد. در جریان به آتش کشیده شدن یک بانک و یک آپارتمان به تعدادی از واحد های مسکونی اطراف نیز آسیب رسید. به گفته وزیر کشور فرانسه، کریستوف کاستانر برای مقابله با جلیقه زردهای پاریس در روز شنبه، بیش از 1400 نیروی پلیس بسیج شده بودند. طی هفته های گذشته شمار تجمعات اعتراضی جلیقه زردها رو به کاهش گذاشته بود، اما اینک رهبران معترضان با تجمع های اعتراضی سعی می کنند جنبش خود را احیا کنند.