آرشیو دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۵۳۵۰
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو با دکتر محمدرضا فرتوک زاده، فوق تخصص جراحی قرنیه

خانه تکانی و صدمه به چشم

چه شوینده هایی به چشم بیشتر آسیب می زنند؟

بیشترین عامل آسیب رسان به چشم، وایتکس و بازکننده لوله وگاه تینروالکل است. بیشتر آنها خاصیت اسیدی داشته و برخی هم خاصیت قلیایی دارند. اولین توصیه این است که اگر کسی از عینک استفاده می کند، عینک را بزند. بعضی افراد عینک دارند ولی استفاده نمی کنند وموقع کار نزدیک ترمی روند و از جلو نگاه می کنند. اینها هستند که آسیب می بینند. بعلاوه عینک حالت حفاظتی دارد. هم مانع آلودگی شیمیایی هم مانع اجسام خارجی می شود. اگروایتکس درظرف می ریزید، بیش از50 سانتی متر فاصله داشته باشید. نکته دیگر این که اکثر بچه ها کنار مادر قرارمی گیرند وکوتاهتر از بزرگسالان هستند و ممکن است دچارآسیب ناشی ازوایتکس شوند.

آیا کار با شوینده ها موجب آب مروارید می شود؟

معمولا مقدار آلودگی در خانه تکانی آن قدر نیست که باعث آب مروارید شود. کدورت عدسی باعث آب مروارید می شود. عدسی، پشت عنبیه قرار دارد واین فاصله پنج میلی متری، فاصله زیادی است و عدسی دچار کدورت نمی شود. اگر مواد را مستقیم به صورت بپاشند، ممکن است آب مروارید بشود، اما در خانه تکانی این اتفاق نمی افتد.

شستن چشم با آب بهتراست یا چای؟

قطعا چای بهتر است. اما لوله قوری ها، به علت قابل دسترسی نبودن، خیلی تمیز نمی شوند و جرم داخل آن می ماند. اگر بتوانیم چای را در لیوان دم کنیم، قطعا چای بهتر از آب است. چون چای تئین دارد که مفید است. شامپوهایی به بازار دارویی آمده که برای ضدعفونی آلودگی میکروبی چشم موثر بوده و مخصوص چشم است.

اگر محلول به چشم بپاشد اولین اقدام کمکی چیست؟

شست وشو با آب تمیز بهترین کار است. شما نباید دنبال این باشید که آن ماده چه چیزی بوده است. کافی است یک ظرف تمیز را در مقابل آب شیر دستشویی قرار دهید. چشم ها را داخل آن بگذارید. سرعت عمل در اینجا خیلی مهم است.

خانم 60 ساله صبح ها خارش چشم دارد، چه توصیه ای به او دارید؟

پماد ویتامین A چشمی را به اندازه یک گندم، شب ها بعد از شستن چشم روی مژه بالا، پایین و داخل پلک پایین بگذارید. اگر صبح باز هم سوزش داشت به اندازه گندم پماد ویتامینA چشمی را داخل پلک پایین بگذارید. تا شش ماه می توانید این کاررا انجام دهید.