آرشیو شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۳۳۸۵
روزنامه فردا
۱۲
پرنده آبی

پز اسکناس 1000 فرانکی

حساب کاربری فارسی سفارت سوئیس در خبری از انتشار اسکناس هزارفرانکی این کشور خبر داد، اما نکته ای وجود داشت که سبب شد بسیاری به آن اعتراض کنند. این توییت به مقایسه ارزش پول این کشور با مواد خوراکی در ایران پرداخته بود. توییت این بود: «بانک ملی سوئیس، از اسکناس جدید هزار فرانکی، تقریبا معادل 13 میلیون تومان یکی از ارزشمندترین اسکناس های بانکی در جهان رونمایی می کند. با یک اسکناس هزار فرانکی شما می توانید 33 کیلوگرم پسته، 13000 بلیت تک سفره داخل شهری و تقریبا دو کیلو زعفران خریداری کنید». کاربران ایرانی هم اعتراض کردند که «مقایسه بچگانه ای بود»، دیگری پرسیده بود:

«1) آیا سوئیس در عمرش واژه تحریم را شنیده است؟

2) سوئیس با چند کشور مرز مشترک دارد؟

3) سوئیس اصلا در عمرش وارد جنگی شده است؟ اصلا تا الان یک سوئیسی در جنگ کشته شده است؟

4) اصلا چند نفر در سوئیس با این همه رفاه، می توانند ماهانه شش عدد از این اسکناس ها را ببینند؟» یا «خب الان خوشحالی که تحریم ها اثر کرده؟» یا «البته فقط پول دو ماه بیمه میشه واسه یه دانشجو تو کشورتون... البته معلوم هم نیست بشه بهش گفت کشور، یه جاش پرچم فرانسه بالاست یه جا پرچم آلمان، یه گوشه ای هم ایتالیا از خودتون هم که زبان ندارید...».

هرچند این حساب به سرعت واکنش نشان داد و نوشت: «پست مربوط به اسکناس جدید هزارفرانکی موجب سوءتفاهم بسیار شده است. اگر همین مقایسه را در سوئیس انجام دهیم، با هزار فرانک می شود 150 کیلو شکلات سوئیسی یا 60 کیلو پنیر سوئیسی خریداری شود. در واقع منظور فقط ارزش محصولات بود».