آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۶
جهان
۱۴
خاورمیانه

وزیر خارجه امریکا وارد خاورمیانه شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، از امروز تور خاورمیانه‎ای خود را آغاز می‎کند تا با تقویت نقطه اشتراکی که از مدت‎ها پیش در جست و جویش بوده، دامنه حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه تقویت کند.

پیش از این، رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با انتشار بیانیه ای در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرد که مایک پمپئو در بازه زمانی 19 تا 23 مارس به بیروت، بخش شرقی قدس و کویت سفر خواهد کرد. در این بیانیه نوشته شده، پمپئو ضمن دیدار با مقام‎های اسرائیلی در اراضی اشغالی درباره مسائل مختلفی در خاورمیانه از جمله «نفوذ ایران» با آنها گفت و گو خواهد کرد.

به گزارش فرانس 24، بنیامین نتانیاهو که سخت مشغول آغاز کمپین انتخاباتی خود است، پیش از سفر خود به واشنگتن برای ملاقات دونالد ترامپ، پذیرای پمپئو خواهد بود. کویت و لبنان از دیگر مقاصد پمپئو هستند تا تور کوتاه رئیس دستگاه دیپلماسی به سرانجام برسد و همین نشان می‎دهد سفر پمپئو به خاورمیانه فراتر از سفر به سرزمین یک متحد و دوست در زمانی کلیدی و مهم است. این دیدار برای نتانیاهو، که در میانه جرایمی چون پولشویی، فساد، کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی برای حفظ چهره‎اش دست و پا می‎زند، می‎تواند در انتخابات 9 آوریل سودمند باشد.

اگرچه واشنگتن تاکید کرده این دیدار هیچ ارتباطی به مسائل داخلی اسرائیل ندارد، اما تحلیلگران اعتقاد دارند این دیدار در این برهه می‎تواند به نفع نتانیاهو باشد. به گزارش المانیتور، پمپئو، طی سفر خود به لبنان، کویت و اراضی اشغالی، بر ادعای خطر ایران و گروه‎های وابسته به آن مانند حزب الله لبنان تاکید خواهد کرد. اما در واقع این سفر کمک دیگری از طرف دولت ترامپ به نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات قلمداد می شود. او در این سفر با نتانیاهو به عنوان رئیس دولت اسرائیل دیدار خواهد کرد و نه به عنوان یک نامزد انتخاباتی. اما او با ژنرال بازنشسته ارتش بنی گانتس و سایر کاندیداهای انتخاباتی که قرار است نهم آوریل برگزار شود، دیدار نخواهد کرد.