آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۶
اقتصادی
۴
گزارش

وزیر انرژی روسیه: تحریم های امریکا علیه ایران و ونزوئلا غیر قانونی است

گروه اقتصادی: سیزدهمین نشست کمیته نظارتی اوپک و غیر اوپک JMMC روز گذشته در باکو برگزار شد و ایران با وجود اینکه عضو اوپک است، نماینده ای در این نشست نداشت. بر اساس بیانیه پایانی این کمیته میزان پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید در ماه فوریه 90 درصد و در ماه ژانویه 83 درصد بوده است. این کمیته کشورهای شرکت کننده را به بازگرداندن ثبات به بازار و جلوگیری از هر گونه عدم تعادل تشویق کرد.

در همین حال وزیرانرژی روسیه که به عنوان یکی از متحدان اوپک در این کمیته شرکت کرده بود، تحریم های امریکا علیه ایران و ونزوئلا را غیر قانونی خواند. آلکساندر نواک گفت: تحریم های امریکا علیه ایران و ونزوئلا غیر قانونی و اقدامی یک طرفه است و سردرگمی در بازار جهانی نفت ایجاد می کند.تحریم های امریکا تاثیر منفی به بازار دارد و توازن تقاضا و عرضه در آن را به هم می زند.

او افزود: کشورهای عضو اوپک و غیر عضو تولید کننده نفت باید در اتخاذ تصمیمات آتی درباره کاهش حجم تولید نفت، شرایط نامشخص و عدم اطمینان در بازار جهانی ناشی از تحریم های امریکا را مد نظر داشته باشند.در حال حاضر برنامه ریزی برای یک ماه قبل به دلیل نوسانات بالای ناشی از تحریم های امریکا بسیار سخت است و ما ناگزیر هستیم در اتخاذ تصمیم در بازار، این عدم اطمینان را در نظر داشته باشیم. کشورهای عضو سازمان اوپک و غیر عضو در ماه دسامبر سال گذشته میلادی درباره کاهش 1.2 میلیون بشکه روزانه حجم استخراج نفت به توافق رسیدند.

عربستان به دنبال تصمیم جدی تر امریکا

«خالد الفالح» وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست با این سیگنال به امریکا که تحریم نفتی علیه ایران و ونزوئلا کارساز نبوده از ترامپ خواست در تصمیم اش برای تحریم جدی تر باشد. اودر لفافه هم امریکا را تهدید کرد که اگر معافیت ها به خریداران نفت ایران ادامه یابد تولید نفت اوپک و عربستان بازهم کاهش می یابد .

همچنین او گفت که سلطان نشین عمان تصمیم گرفته تا از اوپک پلاس خارج شود. الفالح توضیح داد: عمان عضویت خود را به قزاقستان پیشنهاد کرد و این کشور با پیوستن به اوپک پلاس موافقت کرده است.