آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۶
فناوری
۹

پاکسازی زباله های دریایی با روبات هوشمند

اوایل هفته جاری یک کمپانی فناوری هلندی، روبات جمع آوری زباله های پلاستیکی (WastShark) را در یکی از شهرهای بندری واقع در شمال انگلستان راه اندازی کرد.

به گزارش ایران آنلاین، کمپانی RanMarine برای اولین بار این روبات را به شکل مستقل به انگلستان معرفی کرده و تلاش دارد تا با کمک این روبات زباله های شناور درسطح آب را بدون حضور نیروی انسانی پاکسازی کند.

این روبات با الهام از یک کوسه دهان باز طراحی شده و با کمک جی پی اس در محل های موردنظر قرار گرفته و به طور تمام مدت محیط آب را پاکسازی می کند. دریچه ورودی این روبات باز بوده و تمام زباله های اطراف را در کمترین زمان ممکن بلعیده و در محفظه ای فشرده می کند. این سیستم به طور 24ساعته مشغول به کار بوده و در حدود 500کیلوگرم زباله را از سطح آب و 35متر زیر آب را پاکسازی می کند.

این سیستم هوشمند با بهره گیری از اطلاعات جغرافیایی تلفن همراه یا کامپیوتر حرکت کرده و زباله های شناور را با کمک حسگرهای هوشمند شناسایی می کند. این فناوری با بهره گیری از هوش مصنوعی و حسگرهای هوشمند وجود هر مانعی اعم از کشتی یا صخره را شناسایی کرده و به طور اتوماتیک موقعیت جغرافیایی خود را تغییر می دهد. این سیستم به گونه ای جمع و جور طراحی شده است تا براحتی در مسیرهای تنگ نفوذ کرده و زباله ها را از بسترهای غیرقابل نفوذ پاکسازی کند. به محض پر شدن محفظه قرارگیری زباله ها، یک هواپیمای بدون سرنشین به این سیستم نزدیک شده و زباله ها را برای بازیافت تحویل می گیرد.

به گفته طراحان این روبات، زباله های دریایی تنها محیط زیست را آلوده نمی کند؛ چرا که این وضعیت مسیر تردد کشتی و قایق ها را مسدود کرده و تعلل در مسیر حرکت آنها ایجاد می کند. به همین منظور این روبات هوشمند با پاکسازی محیط آب از وجود زباله های شناور علاوه بر پاکسازی محیط زیست، مسیر حمل و نقل کشتی ها را نیز هموار می کند.