آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۶
فناوری
۹
فناورانه

سیستم روباتیکی که به سالمندان غذا می دهد

محققان امریکایی یک سیستم روباتیک طراحی و ساخته اند که به افراد میانسال یا بیمار که به تنهایی قادر به غذا خوردن نیستند کمک می کند.به گزارش «ایران آنلاین»، بر اساس آخرین آمار منتشر شده در امریکا، حدود یک میلیون فرد میانسال در این کشور برای خوردن غذا به کمک فرد دیگری احتیاج دارند. این کار وقت گیر و اغلب ناخوشایند بسیاری از اطرافیان را دچار مشکل کرده و در اغلب موارد سالمندان را اندوهگین می کند. برای حل این مشکل محققان دانشگاه واشنگتن دست به کار شده و پروژه ای را برای ساخت یک سیستم روباتیک به منظور غذا دادن به میانسالان و بیماران کلید زدند.

این سیستم همانند یک بازوی روباتیک طراحی شده و پس از شناسایی غذاهای مختلف روی یک صفحه، به کمک یک چنگال غذاها را برداشته و با دقت در دهان بیمار می گذارد. محققان برای راه اندازی این سیستم ابتدا چندین مواد غذایی مختلف با بافت متفاوت بر صفحه ای گذاشته و اجازه امتحان آنها را به روبات دادند. روبات به کمک هوش مصنوعی میزان قدرت وارده برای فروبردن چنگال به هر یک از مواد غذایی را آموخته و پس از کسب مهارت، اطلاعات و داده های آن را در حافظه خود ثبت کرد. حال این سیستم روباتیک براحتی قادر به تشخیص هویج با گوجه فرنگی بوده و بخوبی آگاه است که میزان قدرت وارده برای فروبردن چنگال در گوجه فرنگی بسیار کمتر از هویج است. در حقیقت این سیستم به کمک دو الگوریتم مختلف مواد غذایی را شناسایی و دسته بندی می کند. این روبات در ابتدا با فناوری شناخت اشیا، صفحه مورد نظر را اسکن کرده و نوع غذاها را تشخیص می دهد. پس از آن هر یک از مواد غذایی با توجه به بافت آنها در دسته ای خاص قرار گرفته و در صفحه چیده می شود. محققان این طرح امیدوارند این سیستم روباتیک در آینده ای نزدیک کنترل بیشتری را در زندگی خصوصی به بیماران و سالمندان هدیه کرده و استقلال فردی آنها بخصوص در غذا خوردن را در آنها تقویت کند.

این تیم امریکایی در حال رایزنی با بیماران و مراقبان به منظور بهبود کیفیت عملکرد این روبات بوده و تلاش دارند قابلیت های هوشمند بیشتری را به آن بیفزایند. محققان این طرح معتقدند این سیستم روباتیک تنها می تواند به همراهان و مراقبان کمک کرده و نمی تواند جایگزین آنها شود.