آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۵۲
دانش و پژوهش
۶

مراقبت از پوست در پرخوری‏های ایام عید

مراقبت از پوست در ایام نوروز اهمیتی ویژه دارد، زیرا با زیاده‎روی در مصرف تنقلات و شیرینی سلامت و زیبایی چهره‏تان تهدید می شود.

چند روزی بیشتر تا آغاز سال نو و دید و بازدید عید باقی نمانده و طبق آداب و روسوم ایرانیان آجیل، شیرینی، شکلات و تنقلات جزو جدانشدنی سفره عیدنوروز است. اما مصرف این خوراکی های خوشمزه اگر با زیاده روی و پرخوری همراه باشد، علاوه بر مشکلاتی متعدد به بیماری ها و مشکلات پوستی منجر خواهد شد و طراوت و زیبایی پوست تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جوش، آکنه و لک روی پوست صورت به خصوص در ایام عید خوشایند نیست. بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه در ایام نوروز ضمن مصرف تنقلات و خوراکی های خوشمزه دچار این عارضه ها نشویم نظر متخصصان پوست، مو و زیبایی را جویا شدیم.

دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره مهم ترین عوارضی که برای پوست با شروع فصل بهار و ایام عیدنوروز رخ می دهد، گفت: با شروع فصل جدید و ورود به فصل بهار مهم ترین عوارضی که می تواند رخ دهد بیماری های ناشی از نور آفتاب است که از اواخر اسفند شروع می شود.

وی افزود: واکنش غیرطبیعی پوست به آفتاب و نور باعث ایجاد کهیر بر روی دست و صورت شده و این عارضه به تدریج اضافه می شود، همچنین آلرژی های تنفسی با شروع فصل بهار و گرده افشانی گل ها افزایش می یابد.

احسانی بیان کرد: افرادی که در این فصل سابقه کهیر زدن را دارند باید از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنند، همچنین استفاده از دستکش، کلاه و عینک آفتابی نباید فراموش شود.

آجیل؛ یکی از عوامل تشدیدکننده کهیر

این متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: در ایام نوروز به دلیل اینکه مصرف آجیل، شیرینی و تنقلات افزایش می یابد ممکن است باعث تشدید یا بروز کهیر شود؛ از این رو باید در مصرف این خوراکی ها اعتدال را رعایت کنید.

تاثیر تنقلات و شیرینی در آکنه و جوش

وی اظهار کرد: همچنین در افرادی که زمینه بروز جوش دارند، مصرف آجیل، تنقلات و شیرینی ممکن است باعث افزایش آکنه و جوش شود، بنابراین باید در مصرف تنقلات عید زیاده روی نکنید.

هر فرد با توجه به شناختی که از پوست خود دارد و می داند چه عواملی باعث تشدید مشکلات پوستی می شود، باید تغذیه خود را در ایام عید مدیریت کند و به این نکته توجه داشته باشد که مصرف خوراکی ها و تنقلات مشکلات پوستی را تشدید کرده و زیبایی را دچار مخاطره می کند.

مشکلات گوارشی بر پوست اثر می گذارد

در ادامه حسام نهاوندی متخصص پوست مو زیبایی درباره مراقبت از پوست در ایام نوروز، اظهار کرد: اولین نکته ای که افراد باید به آن توجه داشته باشند تا دچار مشکلات پوستی نشوند این است که از آجیل، تنقلات و شیرینی ها به مقدار مناسب استفاده کنند؛ زیرا مشکلات گوارشی ناشی از زیاده روی در مصرف تنقلات و آجیل، بر سلامت پوست هم تاثیرگذار است و آن را دچار آسیب می کند.

وی افزود: علاوه بر اینکه تنقلات و شیرینی ها به مقدار کم مصرف می شوند، باید از مواد تازه استفاده کرد و آجیل مورد استفاده مانده یا کرم زده نباشد.

نهاوندی بیان کرد: برای مراقبت از پوست در ایام نوروز نباید مصرف کرم های آبرسان را فراموش کرد، همچنین هنگام بیرون رفتن از منزل باید به طور مداوم از کرم های ضدآفتاب استاندارد استفاده شود.

ماسک خانگی برای درمان سریع جوش

این متخصص پوست، مو و زیبایی اظهار کرد: در صورتی که در ایام نوروز به هر دلیلی به جوش مبتلا شدید، می توانید از ترکیبات خانگی برای بهبود سریع آن استفاده کنید؛ یکی از این راهکار های خانگی استفاده از ماسک لیموترش و گلیسیرین است که باعث می شود جوش ها سر خالی شوند و التهاب آنها از بین برود.

وی افزود: با توجه به اینکه افراد دارای پوست ها با جنس مختلفی هستند، میزان تاثیر این ماسک برای افراد متفاوت خواهد بود، اما به طور میانگین باید این ماسک را بین یک تا سه دقیقه بر روی پوست قرار داد ولی بیش از این مدت زمان نباید از ماسک استفاده کرد، زیرا باعث ایجاد زخم خواهد شد.

همچنین می توان از داروخانه کرم یا ژل مخصوص که موجب بهبود سریع جوش می شود و خاصیت دارویی دارد را تهیه و استفاده کرد.