آرشیو یک‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۶
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

حق برخورداری از حقوق بشر

«حق حق داشتن» مفهومی تازه و منبعی مهم برای تفکر و کنش سیاسی در زمانه ما است. عصری که روز به روز و در گوشه و کنار جهان بر شمار افرادی که عاجز از تعلق به یک جامعه سیاسی هستند افزوده می شود. هانا آرنت این عبارت را در نقد «حقوق بشر» به کار می گرفت و بر آن بود که اساسا مفهوم حقوق بشر انسجام لازم را جهت اینکه مبنایی برای نظریه سیاسی دموکراتیک باشد، ندارد. در این کتاب، سعی بر آن است که با ارایه قرائنی نقادانه از حق حق داشتن، اصول و منابعی برای تلاش های دموکراتیک پرورده شود.

«حق حق داشتن» مجموعه ای است از مقالاتی که به قلم استفانی د گویر، آلیستر هانت، لیدا ماکسول، ساموئل موین و آسترا تیلور نوشته شده است. این کتاب با ترجمه حسین پیران توسط انتشارات «نشر نو» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

خودشناسی با استفاده از تکنیک رمز واژه

«خودشناسی به روش یونگ» از مهم ترین کتاب های یونگ است که پیش از این ترجمه فارسی آن چهار بار منتشر شده اما انتشارات نشر نو اولین بار است که دست به انتشار آن زده است.

خودشناسی با روش یونگ با استفاده از «تکنیک رمز واژه» شیوه جالب و هیجان انگیزی را براساس نظریه های روانشناس بزرگ کارل گوستاو یونگ ارایه می دهد. «تکنیک رمزواژه» قادر است تیپ های مختلف روانشناختی را مشخص و ساختارها و پویایی شخصیت هریک از این تیپ ها را بررسی کند. همچنین شناخت وسیع تری از «خود» درونی انسان و ارتباط شخصیتی وی ارایه می دهد. علاوه بر این، روشی برای کار با کهن الگوهای یونگی در اختیار قرار می دهد.

این کتاب به دلیل سبک نگارش روان و سرگرم کننده اش برای هر کس که علاقه مند به شناخت خود و رشد شخصیتی اش باشد قابل استفاده و جالب توجه است.

مایکل دانیلز روانشناس زبده ای است که علاقه ای دیرین به مکتب روانشناسی یونگ و موضوع خودشکوفایی دارد. وی یکی از مربیان ارشد رشته روانشناسی در پلی تکنیک لیورپول است.

از مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به، به سوی خودشناسی، منطق و ساختار، جریان تفسیری، تحلیل تغییر و افکار نهایی اشاره کرد.

«خودشناسی به روش یونگ» نوشته مایکل دانیلز با ترجمه اسماعیل فصیح توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است.

حکایت های آقای میراث امریکا

جیمز تربر از داستان نویسان بزرگ معاصر امریکا و جهان است که او را بعد از مارک تواین، بزرگ ترین طنزنویس امریکایی می دانند.

حکایت هایی برای زمانه ما (کتاب اول) و باز هم «حکایت هایی برای زمانه ما» (کتاب دوم) به قلم جیمز تربر مجموعه ای است از قصه هایی به سبک داستان های ازوپ و لافونتن اما با پرداختی نو و مضامین جدید اجتماعی و سیاسی و روان شناختی. نویسنده انسان را به جست وجوی هویت اصلی اش، نظم و نظام، تعقل و خیراندیشی ترغیب می کند.

جیمز تربر را که ملقب به «میراث امریکا» است بیشتر با داستان های کوتاهش که عمدتا در نشریه معتبر ادبی نیویورکر چاپ می شد و طرح های کارتونی اش می شناسند.

«حکایت هایی برای زمانه ما و باز هم حکایت هایی برای زمانه ما» نوشته جیمز تربر با ترجمه حسن هاشمی میناباد توسط انتشارات نشر نو برای اولین بار به تازگی منتشر شده است.