آرشیو یک‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۶
صفحه آخر
۱۶
نگاه آخر

سبزه از آن شما، سکه برای من

دکتر اسماعیل کهرم

چند سالی است گروهی با راه اندازی پویش و کمپین سبزه عید را موضوعی غیرمحیط زیستی و نمونه ای از اسراف و هدررفت گندم عنوان می کنند. یادمان نرفته زمانی دسته ای به چهارشنبه سوری هم گیر می دادند و در نهایت با رفتارشان، این سنت را در سطح

ترقه بازی تقلیل دادند.

فرض کنید 20 میلیون خانوار ایرانی هر کدام نیم کیلو گندم برای سبزه عید مصرف کند که جمع آن به 10 میلیون گندم می رسد، آیا این میزان برای کشوری که به لحاظ تولید این قلم کالا خودکفا است، عدد بزرگی است؟ بعد از اینکه این افراد خیال شان بابت گندم سفره هفت سین راحت شد، سراغ سماق و سمنو می روند و پس از آن می گویند سیر را هم کنار بگذاریم.

سفره هفت سین یک سنت طولانی است و شدیدا معتقدم باید آن را به شکل سنتی آن گونه که در نقاشی کمال الملک آمده است، حفظ کنیم. البته که با خرید ماهی، لاک پشت و سمندر مخالفم و آن را تهدیدی برای محیط زیست می دانم، زیرا تصویری از هیچ کدام از این گونه ها در این نقاشی نیست و نشان از ابداعات مخرب در این رسم است. ماهی از چین وارد سفره هفت سین ما شده و با دستکاری های ژنتیک آن را به اشکال مختلف و تزیینی درآورده اند، این ماهی ها در فضای بسیار نامناسب و در تنگ های تاریک و کوچک نگهداری شده و به جای 35 سال یکی دو هفته زنده می مانند، خوشبخت ترین این ماهی ها، آنهایی هستند که توسط اقوام در حوض حیاط خانه ما انداخته می شوند. برخی خانواده ها هم ماهی ها را در رودخانه رها می کنند که سبب تبدیل شدن آنها به انگل و پارازیت در فضای طبیعی و برای سایر زیستمندان این عرصه ها است.

بیاییم سفره هفت سین را به همان شکل سنتی حفظ کنیم، بگذارید سبزه و چهارشنبه سوری برای مان بماند، عید که شد سبزه و سیر و سمنو برای شما، ناراحتید سکه تان را برای من بیاورید.