آرشیو سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۳۳۹۴
حوادث
۱۱

هشدارهای آتش نشانی برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

مراسم چهارشنبه سوری هرساله با حوادث تلخی همراه است. به همین دلیل جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در این رابطه به شهروندان هشدارهایی داده است که می خوانید:

بیشترین طیفی که درگیر حوادث این شب می شوند جوانان و نوجوانان هستند که شور و هیجان و انرژی بیشتری دارند. البته سایر سنین نیز دارای هیجانات هستند اما با تجربه خود قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود بوده و آنها را در مسیر صحیح هدایت کنند. اما جوانان، احساساتی عمل کرده و بسیار در معرض آسیب های مختلف هستند.

برای حل مسئله چهارشنبه سوری دو راه حل وجود دارد:

1.دیدگاه بلندمدت: در این روش با حضور اندیشمندان، روان شناسان، جامعه شناسان و کارشناسان سازمان های ذی ربط کارگروه هایی تشکیل شود و با بررسی تمام راهکارها به نتیجه قطعی و واحدی دست یابند که در واقع یک کار فرهنگی است که نیازمند زمان طولانی است.

2.دیدگاه کوتاه مدت: برای عبور از این شب به صورت مقطعی با کمک والدین، خانواده ها، مربیان و... جوانان و نوجوانان را ارشاد و راهنمایی کرد و آنها را از خطرات نزدیک شدن به این مواد آگاه کرد. حضور اعضای خانواده در کنار هم هنگام برپایی جشن عامل بسیار مهمی در کاهش حوادث این شب است.

اما برای کاهش حوادث و خطرات ناشی از شب چهارشنبه سوری نکاتی را ارائه می کنیم که امید است با رعایت این اصول هر سال از این شب و برپایی این جشن بدون کوچک ترین آسیبی لذت کافی را ببرید.

1. در این ایام والدین نظارت بیشتری بر رفتار و کردار فرزندان خود و به ویژه جوانان داشته باشند. ارتباطات و مراودات آنان را با دوستانشان و به خصوص دوستان جدید کنترل کنند و اگر تغییرات محسوسی در رفتار آنان احساس کردند، آن را مورد بررسی قرار دهند.

2. پدران، مادران، مربیان آموزشی و کسانی که به هر دلیلی با جوانان و نوجوانان سروکار دارند، آنان را از خطرات نزدیک شدن به مواد محترقه و منفجره آگاه کرده و با گفت وگو با آنها واقعیت مراسم این شب را که در گذشته به چه صورت برگزار می شده و دارای چه مراسمی بوده، برای آنان بازگو کنند.

3. اگر قصد برپایی جشن و روشن کردن آتش را دارید، حتما خود در کنار فرزندانتان و سایر اعضای خانواده باشید. با این کار علاوه بر اینکه اوضاع را کنترل می کنید، می توانید طرز رفتار صحیح با آتش و خاموش کردن آن را بدون اینکه آسیبی ببینند، به فرزندان آموزش دهید. ضمن اینکه می توانید فرزندان خود را با واقعیت این جشن آشنا کنید. مطمئن باشید اگر شما کنار فرزندان نباشید، آنان این جشن و آتش بازی را با دیگران انجام می دهند و قطعا کسی به اندازه شما والدین گرامی نگران فرزندانتان نیست و احتمال وقوع حوادث بیشتر خواهد شد.

4. در این شب ها خاموش کننده های خود (در منزل، محل کار و خودرو) را در دسترس قرار دهید. این ایام، زمانی نیست که این دستگاه ها در انبار یا دور از دسترس باشند. حتما آنها را در دسترس خود قرار داده و آنها را چک کنید و از سلامت و آماده به کار بودن آنها اطمینان حاصل کنید. بهتر است طرز کار با این دستگاه ها را مرور کنید و آن را به فرزندان و اعضای خانواده آموزش دهید و اگر در این زمینه پرسشی دارید با مراجعه به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی پاسخ خود را دریافت کنید.

5. کبریت، فندک و هر نوع وسیله آتش زنه دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

6. هرگز اجازه ندهید کودکان به تنهایی اقدام به برپایی آتش کنند.

7. متاسفانه بسیاری از مواد محترقه ای که در این ایام در دسترس جوانان قرار دارد و به عنوان مواد منفجره دست ساز نامیده می شود، از انواع بسیار خطرناک و ترکیبی از چند ماده قابل اشتعال و انفجار شیمیایی به ویژه اکلیل و سرنج هستند. بعضی از این مواد به قدری حساس هستند که با کمترین حرارت و حتی بر اثر انتقال حرارت دست یا نگهداری در جیب و کیف منفجر شده و آسیب های زیادی را به افراد وارد می کنند.

8. در صورت مشاهده هرگونه انبارداری، نگهداری، جابه جایی، نقل و انتقال و... مواد شیمیایی به ویژه به صورت مقطعی و مخفیانه به سرعت مراتب را به مراکز نظامی و انتظامی اطلاع دهید. همان گونه که می دانید کارکردن با مواد شیمیایی (حمل کردن، نگهداری، انبارداری، جابه جایی و...) علم و دانش خاصی را می طلبد و این گونه نیست که هرکس با هر وضعیت و هر میزان تحصیلات و در هر مکان و موقعیتی بتواند وارد این کار خطرناک شود که قطعا درگیر حادثه خواهد شد.

9. یکی از عوامل حادثه ساز پرتاب کردن فشفشه، ترقه و مواد محترقه به سمت آسمان و افتادن آن روی پشت بام و بالکن هاست و اگر ماده قابل اشتعالی مثل البسه، روزنامه و...در این نقاط وجود داشته باشد احتمال وقوع آتش سوزی زیاد است. از قراردادن هرنوع ماده قابل اشتعال در این نقاط خودداری کنید.

10. در این شب ها درها و پنجره ها به ویژه آنهایی که مستقیم به فضای بیرونی و به معابر و کوچه ها باز می شوند را بسته نگه دارید تا از افتادن اشیای مشتعل به داخل منزل جلوگیری شود.

11. از برپایی آتش در داخل بوستان ها، باغ ها، فضای سبز و در کنار درختان خودداری کنید.

12. از روشن کردن آتش در داخل پارکینگ ها و در کنار خودروها خودداری کنید.

13. از انداختن مواد منفجره مثل کپسول های کوچک گاز، قوطی های دربسته، انواع اسپری ها (خوشبوکننده، رنگ، افشانه ها و...) به داخل آتش خودداری کنید. انفجار و پرتاب قطعات کوچک بدنه آنها و برخورد با افراد آسیب های زیادی وارد می کند.

14. از قراردادن ظروف مایعات قابل اشتعال در کنار شعله های آتش خودداری کنید.

سازمان آتش نشانی تهران مثل سال های گذشته در شب چهارشنبه سوری امسال نیز در آماده باش کامل به سر برده و ضمن آمادگی کلیه ایستگاه های فعال در سطح شهر، نیروهای زیادی را نیز به منظور گسترش و تامین ایمنی این شب در نقاط مختلف مستقر می کند که از ساعاتی قبل از آغاز این جشن در محل های مشخص شده حاضر شده و تا پایان و زمان عادی شدن اوضاع حضور خواهند داشت.

در پایان ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سال جدید و آرزوی سالی سرشار از موفقیت و سلامتی، خاطرنشان می کنم که تامین ایمنی کلان شهر بزرگی مثل تهران به ویژه در چنین شبی از عهده یک سازمان یا یک گروه خاص برنمی آید. این مسئله همت همگان و عزم عموم را می طلبد. همه و همه باید دست به دست دهیم تا جامعه ای ایمن و عاری از خطر و حادثه داشته باشیم. گاهی یک اشتباه، یک عمر پشیمانی به بار می آورد.