آرشیو دو‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۴۵۸۳
باشگاه اقتصاددانان
۲۳
پرسش امروز

رژیم اسرائیل پس از انتخابات

احسان آذری نیا

هفته گذشته انتخابات پارلمانی در رژیم صهیونیستی اسرائیل برگزار شد و همان طور که بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند حزب راست گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در این انتخابات کرسی های بیشتری را در پارلمان تصاحب کرد. البته مانند انتخابات های گذشته، حزب پیروز نتوانست اکثریت کرسی ها را به خود اختصاص دهد در نتیجه دولت جدید مانند دولت های قبل ائتلافی خواهد بود.

نتیجه انتخابات هفته قبل نشان داد تغییرات بزرگی، در طرز فکر رای دهندگان اسرائیلی به وجود آمده است. با آن که نتانیاهو با اتهام های مختلف مالی مواجه است اما این عامل نه تنها از آرای حزب لیکود نکاست، بلکه این حزب توانست تعداد بیشتری کرسی در پارلمان در مقایسه با انتخابات سال 2015 کسب کند. برخی کارشناسان معتقدند این پیروزی حاصل عوامل مختلف از جمله وعده های فریبنده نتانیاهو، سرخوردگی هواداران احزاب دیگر از عملکرد رهبران این احزاب، عملکرد نتانیاهو در سیاست خارجی و ایجاد هراس در رای دهندگان از اسرائیل بدون نتانیاهو بوده است.

افزایش رای احزاب راست گرا به این معناست که در آینده اقدامات دولت اسرائیل تندتر از قبل خواهد بود. همچنین او وعده هایی داده که اجرای آنها به روند مذاکرات صلح با فلسطینی ها لطمات بزرگ وارد می کند. از سوی دیگر عملکرد اقتصادی نتانیاهو در سال های اخیر چشمگیر نبوده و دولت جدید باید بر حل مشکلات اقتصادی بیشتر تمرکز کند. طبق قانون انتخابات، پس از محول کردن مسوولیت تشکیل دولت به نتانیاهو از سوی رئیس رژیم اسرائیل، او 42 روز فرصت دارد دولت را تشکیل دهد و دولت باید به تایید کنست یعنی پارلمان اسرائیل برسد. دوره جدید نخست وزیری نتانیاهو پنجمین دوره او در این سمت است. در مطالب حاضر به عوامل پیروزی نتانیاهو در انتخابات هفته قبل، تاثیر حمایت های ترامپ از او، وضعیت اقتصادی اسرائیل، سیاست های احتمالی دولت جدید در داخل و خارج اسرائیل و تغییر ساختار سیاسی در این رژیم اشاره شده است.