آرشیو سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۷۰۳۶
فناوری
۱۷

شارژ بی سیم خودروها در جاده های سوئد

ساخت اولین سیستم شارژ بی سیم وسایل نقلیه در جاده های سوئد کلید خورد. در این سیستم وسایل نقلیه الکتریکی اعم از خودروهای شخصی، اتوبوس ها و همچنین کامیون های الکتریکی تنها باعبور از جاده های هوشمند به صورت بی سیم شارژ می شوند.

به گزارش «ایران آنلاین»، اداره حمل و نقل سوئد ساخت نخستین سیستم دیزلی برق در جاده ها را آغاز کرد. این فناوری بی سیم توسط کمپانی Electreon Wireless ساخته شده و قرار است در بخش هایی از جاده های این کشور نصب شود.

این پروژه 1.6 کیلومتر از جاده های نزدیک فرودگاه تا مرکز شهر استکهلم را به فناوری بی سیم تجهیز کرده و از این طریق وسایل نقلیه الکترونیکی را شارژ می کند. در این طرح دیگر وسایل نقلیه الکتریکی نیاز به حضور در مراکز شارژ نداشته و تنها با حرکت در جاده های هوشمند به صورت بی سیم شارژ می شوند. در این پروژه با هزینه ای بالغ بر 12.5 میلیون دلار، بخش هایی از جاده ها به شکل نامرئی به این فناوری تجهیز شده و امکان شارژ آسان را برای خودروهای الکتریکی فراهم می کند. این پروژه گامی مهم و استراتژیک در برنامه های استکهلم برای پیاده سازی این فناوری در 2000 کیلومتر از جاده های این کشور به شمار می رود.

به گفته مقام های این کشور، این پروژه گامی مهم برای تشویق شهروندان به خرید خودروهای الکتریکی و کاهش آلاینده ها به شمار می رود. جان پترسون مدیر برنامه حمل و نقل سوئد گفت: ما امیدواریم با اجرایی شدن این طرح در جاده های کشور، انتشار دی اکسید کربن ناشی از حضور وسایل نقلیه سنگین در جاده های کشور کاهش پیدا کرده و در آینده ای نزدیک شاهد گسترش جاده های هوشمند در کشور به منظور کمک رسانی بهتر به شهروندان باشیم.