آرشیو چهار‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۱
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو با دکترحسین حصاری، متخصص سلامت دهان

وقتی دندان ها زردی می گیرد

علل تغییررنگ دندان چیست ؟

این علل به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود. زردی به علل داخلی وقتی است که خود دندان دچار مشکل می شود، اما زرد شدن دندان به علل خارجی زمانی اتفاق می افتد که رنگ ریزه هایی به شکل اضافه روی سطح دندان وارد می شوند یا تغییراتی روی دندان ایجاد می کنند که موقت یا ماندگار است.

عوامل داخلی که موجب تغییررنگ دندان می شود، کدام است؟

با افزایش سن و وقتی دندانی کهنه می شود، رنگ دندان تیره تر می شود. هرچه می گذرد، از رنگ روشن تر به تیره تر در سن پیری می رسد. فلوراید خوراکی اگر مصرفش بیش از حد باشد، یعنی اگر فلوراید موجود در آب آشامیدنی زیاد باشد، جذب بدن می شود و از طریق دستگاه گوارش و خون وارد بزاق می شود. فلوراید اضافی تجمع می یابد و تغییررنگ در دندان ایجاد می کند. مصرف بعضی داروها در زمان جنینی و یک یا دو سال اول بعد از تولد، اثراتی را روی جوانه دندان می گذارد، تتراسایکلین در سن خردسالی ممکن است نقص تشکیل مینای دندان ایجاد کند.

عوامل خارجی موثر بر تغییررنگ دندان کدام است؟

هر ماده رنگ ریزه دار که می خوریم، مثل چای و قهوه، تغییررنگ ایجاد می کند. البته میزان رنگ ماده و دفعات مصرف آن مهم است. اگر یک بار ماده

رنگ ریزه دار خورده و سریع شسته شود، پاک می شود، اما اگر در روز سه تا چهار بار قهوه بخورید و یک بارمسواک بزنید، پاک نمی شود. رسوب دندان مربوط به مصرف چای، قهوه، نیکوتین، سیگار، مواد مخدر و مواد غذایی خاص نیز هست .

آیا تغییررنگ دندان و پوسیدگی ظاهر یکسانی دارند؟

شکل این دو فرق می کند. پوسیدگی از کناره دندان است، ولی تغییررنگ از سطوحی که محل تجمع پلاک است، ایجاد می شود.

هنگام خوردن شیرینی احساس درد دندان دارم. علت چیست؟

اگر پوسیدگی عمیق داشته باشید، درد ایجاد می کند.

آیا خمیر دندان های حاوی سفید کننده، برای بهبودی وضعیت دندان موثر است؟

اولا سفید کننده ها خیلی روی تغییررنگ داخلی، اثر ندارند. اما تغییررنگ خارجی را با آن برطرف می کنیم، اما این که دندان سفید، براق و صدفی شود انتظار نابجایی است.