آرشیو چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۱
زندگی: دانش
۱۵
دانش فضایی

بازیابی کامل یک پرتابگر فضایی برای نخستین بار انجام شد

محمدرضا رضایی

شرکت فضایی اسپیس ایکس باز هم یک رکوردشکنی تازه داشت. صبح پنجشنبه 22فروردین 98، پرتابگر فالکون سنگین متعلق به شرکت اسپیس ایکس برای دومین بار به فضا پرتاب شد و تمام مراحل آن به سلامت به زمین بازگشتند. فالکون در این ماموریت ماهواره پیشرفته مخابراتی عرب ست 9 را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

فالکون سنگین، یکی از قدرتمندترین پرتابگرهای فضایی جهان است که از یک مرحله مرکزی و دو تقویت کننده بزرگ متصل به آن تشکیل شده است. این پرتابگر نخستین بار در زمستان سال 96 خودروی رودستر ایلان ماسک را با هدف گذر از کنار مریخ به فضا پرتاب کرد. در آن پرتاب دو تقویت کننده پرتابگر به صورت همزمان به زمین بازگشتند و بازیابی شدند. اما در پرتاب اخیر هر سه قسمت به درستی بازیابی شدند. به این ترتیب نام اسپیس ایکس به عنوان نخستین شرکت با توان بازیابی کامل یک پرتابگر در تاریخ صنایع فضایی جهان به ثبت رسید.

بازگشت سالم قطعات پرتابگرها از فضا فرآیند بسیار پیچیده و حساسی است که سال ها مهندسان در پی دستیابی به فناوری آن بودند و شرکت اسپیس ایکس در سال های گذشته توانسته عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته باشد. این کار به کاهش هزینه های پرتاب کمک شایانی می کند. هرچند این شرکت در این زمینه در حال رقابت با شرکت هایی همچون شرکت بلو اوریجین است، اخیرا یک شرکت خصوصی چینی نیز به فهرست رقبای اسپیس ایکس اضافه شده است.

پرتابگر فالکون سنگین قادر است محموله هایی به جرم 50 تن را به مدار پایین زمین ببرد و فضاپیماهایی با جرم 13 تن را به مریخ ارسال کند. اسپیس ایکس قرار است در آینده از این پرتابگر برای ارسال فضاپیماهای سرنشین دار دراگون به مقاصد ماه و مریخ استفاده کند، اگرچه آن را به عنوان یک پرتابگر ارزان قیمت وارد رقابت در بازارهای پرتابگرهای سنگین جهان خواهد کرد.