آرشیو چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۱
زندگی: ایران
۱۶
هشدار

میراث استان های شرقی و جنوبی، هدف جدید سیلاب

این روزها نعمت بارش ها به آسمان استان های تشنه و خشکیده هم رسیده؛ استان هایی مثل کرمان و سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و خراسان بزرگ. اما خب نعمت بارش ها در این مناطق هم سیلابی خانمان برانداز به راه انداخته؛ سیلابی که برخی جاده ها را با خود برده و از سر برخی روستاها گذشته. سیلاب در این استان ها هم به میراث تاریخی و فرهنگی رحم نکرده.

در خراسان رضوی، مرجان اکبری، معاون میراث فرهنگی استان گفته بارندگی های اخیر به حدود 20 بنای تاریخی استان آسیب وارد کرده و سر در ورودی باغ نشاط شهر فیروزه ریخته و اکنون هم شاهد آبگرفتگی برخی از بناهای تاریخی استان مثل مسجد جامع کلات هستیم. علیرضا جلال زایی، سرپرست میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان هم گفته بارندگی های اخیر آسیب های جزئی به بناهای تاریخی وارد کرده و تعدادی از بناهای تاریخی در بلوچستان آسیب دیدند. اما خوشبختانه فعلا وضعیت شهر سوخته مناسب است.

بارش های سنگین در برخی مناطق استان کرمان هم به طغیان دو رودخانه در شهرستان «راور» منجر شده. در همین راستا غلامرضا فرخی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان از تعطیلی موزه باستان شناسی شهر جیرفت که در نزدیکی رودخانه هلیل رود قرار دارد، خبر داد و گفت: درحال حاضر اشیای موزه جیرفت را جمع آوری و در صندوق قرار دادیم تا اگر شاهد وقوع اتفاقی خاص باشیم آمادگی انتقال اشیای موزه را به محلی امن داشته باشیم. این موزه تا اطلاع ثانوی و تا زمان پایداری وضعیت جوی تعطیل خواهد بود.

به گفته او، تاکنون بارش ها به بناهای تاریخی و محوطه های باستانی جنوب استان کرمان خسارتی وارد نکرده است.