آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۷۰۳۸
جهان
۲۲
افریقا

رئیس جمهوری مخلوع سودان زندانی شد

گروه جهان: پس از اخبار مختلفی که درباره سرنوشت عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان منتشر شد، دیروز چهارشنبه برخی منابع آگاه از انتقال او به زندان «کوبر» خارطوم خبر دادند و خبرگزاری رویترز نیز در گفت و گو با دو منبع در خانواده البشیر، انتقال او به زندان را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع در زندان «کوبر» که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت، البشیر تحت تدابیر شدید امنیتی در زندان نگهداری می شود. روزنامه «آخر لحظه» سودان هم نوشت، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان پس از مشورت با دیگر اعضای این شورا تصمیم گرفت عمر البشیر را به زندان منتقل کند. بنا بر گزارش این روزنامه سودانی، البرهان گفت، «شورای نظامی سودان به تعهدات خود مبنی بر محاکمه عادلانه رئیس جمهوری سابق در داخل کشور و بدون تحویل دادن او به دادگاه کیفری بین المللی عمل کرده است.»

او همچنین حکم بازداشت 11 نفر از مقامات بلند پایه دولت سابق را صادر کرده است. در میان مقامات بازداشت شده عبدالله البشیر، برادر رئیس جمهوری مخلوع نیز حضور دارد. روزنامه «الراکوبه» سودان نیز نوشت، ابراهیم احمد عمر، رئیس پارلمان منحل شده سودان هم پس از بازگشت از دوحه قطر حصر خانگی شده است. عبدالفتاح البرهان همچنین عمر احمد محمد عبدالسلام، دادستان کل و هشام عثمان ابراهیم صالح، معاون اول وی را برکنار کرد و به فعالیت عامر ابراهیم ماجد به عنوان مسئول برجسته دادستانی پایان داد. او ولید سید احمد محمود را به عنوان دادستان کل برگزید. عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در نخستین تماس تلفنی با عبدالفتاح البرهان تصریح کرد، کشورش از شورای نظامی انتقالی سودان برای عبور از این مرحله حمایت می کند.