آرشیو پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۲
زندگی: سلامت
۱۴
خبر سلامت

تشدید فصل آلرژی به دلیل تغییرات اقلیمی

منبع: مهر

به گفته محققان، تغییرات آب و هوایی و افزایش شمار گرده ها موجب تشدید فصل آلرژی شده است.

به گفته محققان، با افزایش دما، وضعیت آلرژی وخیم تر می شود چراکه گیاهان شروع به گرده افشانی می کنند. محققان عنوان می کنند آب و هوای گرم تر به معنای این است که درختان زودتر و برای مدت طولانی تری گرده افشانی می کنند.

پژوهشگران تاکید می کنند اگر روند افزایش دما با همین شدت ادامه داشته باشد پیش بینی می شود تا پایان قرن، در اکثر نقاط جهان فصل رویش و گرده افشانی تا حدود یک ماه طولانی تر شود.

گیاهان تا حدودی دی اکسید کربن دوست دارند. از سوی دیگر به علت انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تغییرات آب و هوایی، دی اکسید کربن بیشتری در جو وجود خواهد داشت که به شکوفایی بیشتر آنها منجر می شود.

مطالعات روی گیاه امبروسیا نشان می دهد میزان گرده تولیدشده توسط گیاه در میزان بالاتر دی اکسیدکربن دو برابر می شود. این الگو در مورد گرده علف و سایر گیاهان هم مشابه است. با وجود این، بیماران مبتلا به آلرژی بهتر است تا حد امکان بین ساعت 10صبح تا 2بعدازظهر کمتر در فضای باز حاضر شوند. برخی افراد هنگام گرده افشانی درختان گردو، چنار یا علف های هرز دچار حساسیت شده و بدن شان علائم آلرژی بروز می دهد.

در حساسیت دائمی فرد به گردوغبار، پرز و موی حیوانات خانگی از جمله گربه نیز واکنش نشان می دهد که با عاری کردن محیط از این عوامل، زندگی برای فرد مبتلا راحت تر امکان پذیر است. رعایت تغذیه سالم یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با آلرژی است. به افرادی که آلرژی فصلی دارند توصیه می شود با شروع فصل بهار پنجره اتاق خود را در ساعات 7 صبح و 7 شب که هنگام گرده افشانی گل ها و درختان است ببندند تا بیماری آنان تشدید نشود. البته بسیاری از اوقات تشخیص سرماخوردگی از آلرژی بسیار سخت است، زیرا علائم هردو می توانند شبیه هم باشند، اگر علائم سرماخوردگی بیش از دو هفته طول کشید به احتمال زیاد دچار آلرژی شده اید.