آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۳۴۰۰
جهان
۷

رویداد

سرنگونی بمب افکن آمریکایی توسط طالبان

طالبان ادعا کرد بامداد چهارشنبه یک فروند بمب افکن بی-52 آمریکا را در منطقه واشیر ولایت هلمند در 10 کیلومتری فرودگاه نظامی شوراب سرنگون کرده است. به گفته طالبان این بمب افکن به صورت کامل در آتش سوخته و تمام سرنشینان آن کشته شده اند. پیش از این نیروهای حمایت قاطع در افغانستان اعلام کرده بود یک هواپیمای بدون سرنشین در ولایت هلمند سقوط کرده است. اگر ادعای طالبان درست باشد، برای نخستین بار است که یک بمب افکن آمریکایی توسط این گروه هدف قرار می گیرد.

اعلام شاخص جدید خطر در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در پیامی اعلام کرد شاخص جدید خطر به دفاتر مسافرتی و مشاوره ارائه شده که براساس آن، شهروندان آمریکایی در معرض خطر ربوده شدن و گروگان گرفته شدن از سوی عاملان تروریستی و جنایت کار قرار دارند. این فهرست کشورها یی مانند افغانستان، الجزایر، آنگولا، بنگلادش، بورکینافاسو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، اتیوپی، هائیتی، ایران، عراق، کنیا، لبنان، مالزی، مالی، مکزیک، نیجر، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، روسیه، سومالی، سودان، سوریه، تیرینیداد و توباگو، ترکیه، اوگاندا، اوکراین، ونزوئلا و یمن را شامل می شود.

خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی

در اعتراض به اقدام سازمان کشورهای آمریکایی در به رسمیت شناختن نماینده خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، به عنوان فرستاده کاراکاس در این نهاد منطقه ای تا زمان برگزاری انتخابات جدید در این کشور آمریکای لاتین، کاراکاس اعلام کرد این نهاد را ترک می کند.

اطمینان پوتین به گزارش مولر

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای اولین بار در واکنش به گزارش تکمیل شده رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات درباره مداخله روس ها در انتخابات 2016 آمریکا گفت، مسکو همواره می گفت چیزی پیدا نخواهد شد.