آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۵
شهرستان ها
۷

نوبخت: راه آهن رشت باید به بندرانزلی متصل شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، بر ضرورت اتصال سریع تر راه آهن رشت به بندرانزلی و دریای خزر تاکید کرد.

محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن رشت در جمع خبرنگاران، خاطر نشان کرد: این قطار باید از رشت به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین و همچنین به آستارا متصل شود.

وی با تاکید بر اهمیت اتصال این خط ریلی به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال خط ریلی رشت به بندر انزلی و سپس بندر کاسپین این امکان را فراهم می کند که مسیر ریلی خلیج فارس را به دریای خزر متصل کنیم، اظهار داشت: می توانیم از طریق دریای خزر و کشورهای حاشیه آن نیز به جهان متصل شویم و کالاهای خود را با چین و سایر کشورها و حتی اروپا نیز مبادله کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی افزود: این کار در حال انجام است و برخی از شرکت های پیمانکاری قوی در این کار مشارکت می کنند.

نوبخت با بیان اینکه برای اتصال این مسیر ریلی نیازمند استملاک زمین های اطراف آن هستیم، تصریح کرد: این مسیر به طول 40 کیلومتر بوده و به اندازه مسیر ریلی قزوین-رشت نیز کار سختی نیست و به راحتی می توانیم به آن دست یابیم اما این مسیر برخلاف مسیر قزوین- رشت زمین های آن برای منابع طبیعی نیست و متعلق به مردم است که نیازمند استملاک آنها هستیم.

وی گفت: برای استملاک نیازمند 40 میلیارد تومان اعتبار بودیم که قسمتی از پول زمین ها حواله شده و امیدواریم کار استملاک زمین ها به زودی انجام شود تا ریل گذاری نیز با سرعت بیشتری آغاز شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به اتصال مسیر رشت به آستارا اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این مسیر برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آنها برای همکاری در اتصال این مسیر اعلام آمادگی کردند و قرارگاه خاتم نیز مشارکت می کند.

وی افزود: دولت، قرارگاه خاتم و کشور آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت می کنند و نگرانی از نظر تامین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات نداریم.