آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۳
سیاست: داخلی/خارجی
۲

خبر

شناسایی 290 جاسوس سیا در منطقه و ایران

وزیر اطلاعات با اشاره به یکی از پرونده های وزارت اطلاعات در مصاف با سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) گفت: 290 جاسوس شبکه جاسوسی سیا در کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان شناسایی شدند. در تبادل اطلاعاتی با سرویس اطلاعاتی کشورهای دوست، اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفت و در کشورهای مختلف منابع سیا دستگیر شدند و ارتباط سیا با منابع به هم ریخت؛ به گونه ای که در آمریکا کمیته شکست را تشکیل دادند و رئیس CIA این ضربه را از سوی جمهوری اسلامی تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، سیدمحمود علوی که در آستانه میلاد با سعادت حضرت صاحب الزمان(عج) و روز سربازان گمنام در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران صحبت می کرد، گفت: در یک سال گذشته با 114 تیم تکفیری و 116 تیم مرتبط با منافقین، چهار تیم ضد انقلاب، 380 تیم قاچاق مواد مخدر برخورد شده و عملیات 188 تیم عملیاتی خنثی شده است و آخرین آنها دستگیری چهار نفر در جنوب غرب کشورو کشف 15 هزار فشنگ کلاشینکف از آنها بوده است.

علوی خاطرنشان کرد: ده ها جاسوس که جذب دستگاه های اطلاعاتی بیگانه شده بودند در مراکز حساس کشور شناسایی شدند و به دستگاه قضایی معرفی و در اختیار این دستگاه قرار گرفتند.

در همین حال جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از اختصاص منابع بیشتر در امور مرتبط با ایران و روسیه خبر داد.

ایجاد سازوکار مشابه اینستکس در روابط ایران و ترکیه

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران و ترکیه توافق کردند در حوزه های تعرفه ترجیحی، همکاری در حوزه انرژی و بانکی، استفاده از پول مشترک دو کشور و ایجاد سازوکاری مشابه اینستکس همکاری کنند. محمدجواد ظریف، پس از پایان سفر به سوریه و ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این دیدارها در مورد موضوعاتی چون بحث ادلب و حضور نیروهای آمریکایی در سوریه گفت وگو کردیم.

روایت رویترز از احتمال کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران

رویترز در مقاله ای تحلیلی نوشت که احتمال کاهش فشار و تحریم های آمریکا علیه ایران به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قوت گرفته است. به گزارش تحلیلی این خبرگزاری انگلیسی، کاخ سفید باید پیش از اعمال تحریم های سخت تر علیه ایران و ونزوئلا، هزینه های جانبی و اقتصادی آن را بسنجد و سرانجام تصمیم بگیرد که آیا زیان های اقتصادی بیشتر از منافع دیپلماتیک ارزش دارد یا نه؟ / ایرنا