آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۳
رسانه: بین الملل
۸

کلاف سر در گم تحولات لیبی

در حالی که نیروهای ژنرال حفتر همچنان طرابلس پایتخت لیبی را تهدید کرده و هر از چندگاهی به مناطقی از این شهر حمله می کنند، شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل اختلافات درونی خود نتوانست راهکاری برای نجات این شهر پیدا کند. نکته عجیب این که دولت های بزرگی همچون آمریکا و روسیه می گویند حاضر نیستند بر ژنرال حفتر برای توقف درگیری ها فشار وارد کنند. اتفاقی که نشان می دهد مساله جنگ در طرابلس نه یک مساله داخلی بلکه بیشتر به منازعات دولت های خارجی بر می گردد.

به گزارش تسنیم، نشست اضطراری و غیرعلنی پنجشنبه شب شورای امنیت درباره اوضاع لیبی بی نتیجه پایان یافت. منابع دیپلماتیک در این باره اعلام کردند، ایالات متحده و روسیه در این نشست گفتند که نمی توانند قطعنامه شورای امنیت را که خواهان آتش بس در لیبی است، در شرایط کنونی تایید کنند. به گفته این منابع، روسیه با قطعنامه ای که انگلیس آن را آماده کرده بود و از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی به دلیل تشدید خشونت در لیبی انتقاد می کرد، مخالفت کرده است. جالب این که آمریکا نیز دلایل مخالفتش را با این قطعنامه نگفت تا روشن شود احتمالا معامله ای بین آمریکا و روسیه بر سر طرابلس صورت گرفته است. دولت های مصر، عربستان و روسیه در کنار فرانسه از تحرکات ژنرال حفتر در لیبی حمایت می کنند. حتی در خبری آمده بود که دولت فرانسه قصد تحویل سلاح های پیشرفته به نیروهای خلیفه حفتر را دارد.

این درحالی است که سازمان ملل از دولت فائز السراج حمایت می کند که در طرابلس مستقر است و حکم بازداشت ژنرال حفتر را صادر کرده است. به دنبال نشست ناکام شورای امنیت، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل در امور لیبی «نگرانی شدید خود را درباره خطر تشدید درگیری ها طی چند روز آینده ابراز کرد». یک دیپلمات دیگر اعلام کرد «نیروهای مسلح به مناطق مسکونی نزدیک می شوند ». درگیری نیروهای شرق (طبرق) و غرب (طرابلس) لیبی، دیروز شانزدهمین روز خود را پشت سر گذاشت. به گزارش وزارت بهداشت جهانی، تلفات این درگیری ها تاکنون به 200 کشته و 816 زخمی رسیده است. همچنین بیش از 18 هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند. روز گذشته اعلام شد جنگنده های ناشناس، شهر طرابلس پایتخت لیبی را بمباران کردند.