آرشیو شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۳
زندگی: دانش
۱۵

کابل های خودنگهدار را تا به حال دیده اید؟

مصطفی هنری شانه چی

شاید وقتی در خیابان قدم می زنید و تیرهای برق و سیم کشی ها را می بینید، از خود بپرسید چرا با پیشرفت فناوری، تغییر خاصی در شیوه برق رسانی دیده نمی شود؟! برق با همان سیم ها و کابل هایی توزیع می شود که 50 سال پیش هم با همان ها توزیع می شد!

اما واقعیت این است که این طور نیست. متخصصان برق نیز در سال های اخیر به پیشرفت های جالبی در کار خود دست یافته اند. این بار که در خیابان قدم زدید با نگاهی گذرا به تیرهای برق سطح شهر، احتمالا متوجه کابل هایی به رنگ سیاه خواهید شد که جایگزین شبکه سیمی سابق شده است. این نوارهای سیاه بی خطر، از تاب دادن پنج سیم آلومینیومی روکش دار به دور یک کابل فولادی نگهدارنده به وجود آمده که دارای مزایای فراوان و معایب اندکی است.

برای مثال از مزایای این سیم های جدید اگر بخواهم برایتان بگویم باید به این نکته اشاره کنم در گذشته روکش دار نبودن سیم ها، خطراتی برای انسان، محیط زیست و حیوانات به وجود می آورد. در شرایط جوی نامساعد از قبیل بارش باران، وزش باد و رعد و برق با قطعی های پیاپی برق مواجه می شدیم. همواره هنگام تعمیرات، خطر در کمین سیم بانان بود. در مواقعی برای جلوگیری از برخورد شاخه های درختان با شبکه سیمی، به ویژه در مناطق دارای آب و هوای شرجی، ناگزیر از شاخه زنی یا قطع درختان بودیم و پرندگان بزرگ به علت قرار گرفتن میان هادی های جریان برق دچار برق گرفتگی می شدند که استفاده از کابل های خودنگهدار این مشکلات را برطرف کرده است. دورتابیدگی و روکش دار بودن این کابل ها، امکان انشعاب غیرمجاز (دزدی برق) را به صفر رسانده و همین طور در مکان هایی که نصب تیر برق مقدور نیست، می تواند روی دیوار اجرا شود. علاوه بر دورهم تابیدگی این کابل، جنس آلومینیومی هادی ها و قیمت بسیار پایین آن نسبت به مس، امکان سرقت این کابل را برای سارقان بسیار دشوار و از نظر اقتصادی بدون صرفه ساخته است.

اما این کابل ها اشکالات و عیب هایی نیز دارند. رسانایی پایین تر آلومینیوم نسبت به مس، باعث افزایش تلفات شبکه می شود و همین طور روکش این کابل با گذشت زمان و تغییرات دما، دچار فرسودگی خواهد شد. از طرفی دورهم تابیده بودن سیم ها، عیب یابی و تعمیرات را در این شبکه با دشواری زیادی مواجه می کند.