آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۰
جهان
۲۲
همسایگان

کمرنگ شدن ناتوی عربی در سایه نشست بین‎المجالس عراق

گروه جهان: رئیس پارلمان عراق روز شنبه میزبان همتایان خود از شش کشور همسایه‎اش در قالب نشست بین‎المجالس بود. نشستی که برهه‎ای جدید را در تاریخ سیاست خارجی عراق رقم زد و این کشور را در کسوتی جدید به نمایش گذاشت. عراق امیدوار است این نشست یک روزه آرای همسایگان این کشور را نزدیک کند. این در حالی است که برخی ناظران معتقدند این نشست می‎تواند نقطه مقابل طرح ناتوی عربی برآورد شود.

به گزارش خبرگزاری «فرانس‎پرس»، روسای پارلمان ترکیه، سوریه، عربستان، اردن و کویت و همچنین علاء‎الدین بروجردی، فرستاده ایران به نشست بین‎المجالس در بغداد، از سوی محمد الحلبوسی، جوان‎ترین رئیس پارلمان عراق در تاریخ این کشور، دعوت شده‎بودند تا عراق را پس از نبردهای

15 ساله‎اش با القاعده، داعش و سایر گروه‎های تروریستی، تبدیل به جزیره ثبات کنند. همه کشورهای دعوت شده در این نشست را می‎توان از بازیگران اصلی در رویدادهای این کشور دانست. ترکیه نگرانی‎هایی را بابت کردهای شمال این کشور دارد و از همین رو گاه دست به مداخله‎هایی در این نقطه از عراق می‎زند. عربستان از دیرباز حامی برخی گروه‎های تندرو در عراق بوده‎است، گروه‎هایی که ایران در خط مقدم مبارزه با آنها قرار داشته‎است.

دو کشور به زعم بسیاری از تحلیلگران غربی در رقابت منطقه‎ای با یکدیگر هستند و عربستان با هدف این رقابت‎ها در حال آماده‎سازی زیرساخت‎هایی برای تشکیل ناتوی عربی است؛ اقدامی که ناظران منطقه می‎گویند اگر عراق در هدف خود از تشکیل نشست بین‎المجالس موفق شده‎باشد، می‎تواند کمرنگ شود.

حضور سوریه هم که به نشست اتحادیه عرب دعوت نشده‎بود، در این نشست اهمیت داشت. بویژه که هر دو کشور با غول تروریسم در نبردی چندین ساله بوده‎اند و موفق به تضعیف آن شده‎اند.

حاضران در پایان این نشست یک روزه بیانیه‎ای را به امضا رساندند که بیش از هر چیز بر حمایت از ایجاد ثبات عراق تاکید می‎کند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، شرکت کنندگان در این نشست ثبات عراق را برای ثبات منطقه ضروری دانستند و آن را عاملی برای بازگشت این کشور به جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در منطقه و جهان عرب برشمردند.