آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۹۴۷۴
اجتماعی
۱۴
داغ ترین های هفته

هجوم ملخ ها و تهدید امنیت غذایی

طی روزهای اخیر داغ ترین خبر، هجوم دسته بزرگی از ملخ ها بعد از بارندگی ها به ایران بوده که 6 استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان را درگیر کرده و اگر کنترل نشود امنیت غذایی کشور را به مخاطره می اندازد.

گفته می شود، ملخ های صحرایی به عنوان خطرناک ترین نوع ملخ ها از نیمه بهمن با باد های مرطوبی که از شبه جزیره عربستان به سمت ایران در جریان است به کشورمان هجوم آورده اند و تاکنون این هجوم تداوم داشته است. قدرت پروازی آنها200 تا 250 کیلومتر در روز است که در صورت وزش باد موافق، می توانند روزانه 500 تا هزار کیلومتر طی مسافت داشته باشند.

بررسی ها حاکی از آن است که آخرین حمله گسترده ملخ ها به ایران به سال های 1340 و 1342 باز می گردد.

سعید معین، مدیرکل مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات در اینباره که آیا سال های گذشته نیز اتفاق رخ داده یا خیر، بیان کرده است: عربستان در حال حاضر با ملخ ها مبارزه می کند ولی مبارزه ای که قبلا انجام می داد و می توانست جلوی ملخ ها را بگیرد الان انجام نمی شود. شاهدش هم این است که ما از خرمشهر تا چابهار مورد حمله ملخ قرار گرفته ایم و تراکمی از ملخ که وارد کشور می شود بسیار بیش از آن چیزی است که سال های قبل که مبارزه موضعی داشتیم وارد می شد.