آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۰
ایران زمین
۲۰

خطر سیلاب در خوزستان به حداقل رسید

«برای کاهش خطراحتمالی سیلاب اخیر خوزستان درهمه نقاط، موفق عمل کردیم.» به گزارش ایرنا، «غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان با بیان این مطلب اظهار داشت: تلاش ما در مدیریت سیل براساس نظامنامه های وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه با هدف کاهش تلفات جانی است. وی با بیان اینکه اولویت دوم نیز پایداری سدها بود، عنوان کرد: تلاش شد از این طریق با حفظ تاسیسات و زیرساخت سدها آب مناسبی در سدها نیز ذخیره شود. اگر خارج از این الزامات اقدامی صورت می گرفت ممکن بود هراتفاقی رخ دهد و در جریان آن سیل می توانست از کنترل خارج شود و برای پایین دست به شکل بی سابقه ای خسارت ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه اولویت سوم استان مدیریت ریسک بوده، گفت: در این زمینه نیز تلاش شد تا پایین دست همواره مورد توجه قرار گیرد و رهاسازی به گونه ای باشد که کمترین خسارت زیربنایی و مالی را برای پایین ایجاد کند.

استاندار خوزستان نقش سدها برای جلوگیری از کنترل سیل در استان را ویژه توصیف کرد و گفت: در بهمن ماه سال 1302، سه چهارم دشت خوزستان را آب فراگرفت و طبق سوابق که در سال 42 ثبت شده بیش از3 هزار نفر در سال 1302کشته و تعداد بیشماری از چهارپایان و احشام نیز تلف شده اند.

وی ادامه داد: سیلاب ها در سال های 1307، 1316، 1318و 1328 هر کدام به نوبه خود بدون حضور سدها در استان خسارات زیادی را وارد کرده اند که از میزان خسارات وارد شده اطلاعات دقیقی در دست نیست اما در ثبت سوابق یکی از این سیلاب ها آمده که راه آهن اهواز- خرمشهر بیش از 100 روز مسدود شد.