آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۰
فرهنگی
۸

داوودنژاد: سینما همیشه برایم تازه است

علیرضا داوودنژاد که پس از 20 سال فاصله از فیلم اول، «مصائب شیرین 2» را ساخته، معتقد است: اکنون بهترین زمان برای پرداختن به این موضوع بود و با وجود آنکه فیلم در ایران ساخته نشده است، اما خاصیت محلی خودش را دارد و منعکس کننده روابط، برخوردها و نحوه زیست آدم هایی است که متعلق به همان جا هستند.

امسال مصائب شیرین 2 در بخش «سینما سعادت» سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. کارگردان این فیلم در پاسخ به اینکه چرا بعد از 20 سال سراغ «مصائب شیرین 2» رفته است؟ به ایسنا گفت: موضوع «مصائب شیرین 1» علاوه بر سینما، رابطه رضا و مونا است و عشقی که به هم دارند و مناسباتی که با خانواده پیدا کردند. به نظر می آید اگر کسی بخواهد دوباره درباره این موضوع فیلم بسازد، شاید بهتر باشد که این رابطه به سرانجامی برسد؛ مثلا ازدواجی صورت بگیرد و مدت ها هم از آن بگذرد و شکل جدیدی را که روابط پیدا می کند، نشان بدهیم. بخصوص بعد از 20 سال که از ایران رفته اند، مهاجرت کردند و فرزند دختری دارند به نظر می رسد این زمان مناسبی است برای برگشتن به سراغ این رابطه و مناسباتش با اقوام و فامیل و در ادامه وطن و کشور میزبان. جز این می ماند موضوع سینما که دیروز و امروز ندارد و برای من همیشه تازه است. داوود نژاد درباره اینکه آیا سخت نبود دوباره گروه بازیگری را بعد از سال ها مقابل دوربین ببرد؟ پاسخ داد: اتفاقا یکی از دلایل ساخته شدن «مصائب شیرین 2» مونا است. مونا در این سال های اخیر، احساس دلتنگی داشت به خاطر اینکه از سینما دور افتاده بود و این احساس هر سال بیشتر می شد.

او درباره جهانی شدن فیلمش تصریح کرد:«به نظرم این فیلم می تواند با یک معرفی خوب و تبلیغ موثر به ذائقه مخاطب جهانی هم پاسخ بدهد.»