آرشیو دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۰
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

حسام عقبایی (وکیل دادگستری و نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک)
فروش ملک مشاعی

خسروی از تهران: من و برادرم 25 سال است که یک خانه داریم که سه دانگ، سه دانگ شریک هستیم. این درحالی است که برادرم طبقه بالا سکونت دارد و من هم در طبقه پایین. اما به دلیل اینکه طبقه پایین پارکینگ بوده که تبدیل به مسکونی شده است به دلیل سقف کوتاه آن خانه ام تاریک است و هر چه به برادرم می گویم، نه خانه را می فروشد و نه اجرت المثل می دهد.حال می خواهم بدانم که چگونه می توانم حقم را از برادرم بگیرم.

پاسخ: بستگی به این دارد که آن ملک قابل افراز(قابل تقسیم شدن و تفکیک) باشد یا نباشد و برای روشن شدن این موضوع نیز باید در ابتدا با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی تقاضای افراز کنند و اگر پاسخ مثبت بود، می تواند سهم خودش را افراز کند و بعد از فروش ملک قدر سهم خودش را بردارد. اما اگر اداره ثبت اعلام کرد که قابل افراز نیست می تواند درخواست فروش مال مشاعی را دهد و کل ملک را فروخته و قدر سهم خود را برداشت کند.

تغییر کاربری ملک

امیری از ورامین: یک قطعه زمین 145 متری در ورامین خریداری کردم که 7متر بر دارد و می خواستم 10 درصد زمین را تجاری کنم. اما شهرداری می گوید طرح تفصیلی دارد و در این زمین فقط باید مسکونی ساخته شود. این در حالی است که همه زمین های اطراف چند سالی است که کاربری تجاری دارند. می خواستم بدانم از طریق کدام کمیسیون شهرداری می توانم برای تجاری زمینم اقدام کنم؟ زیرا کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری کل زمین است اما من فقط می خواهم ده درصد آن را تغییر کاربری دهم.

پاسخ: در کل باتوجه به اینکه زمین در محدوده شهری واقع شده و دارای طرح تفصیلی نیز می باشد به قطع باید براساس همان کار عمل کند. زیرا شهرداری اختیار تغییر کاربری ندارد مگر اینکه بتواند در مراحل تغییر طرح تفصیلی که یکسری فرآیندهایی از جمله نظر مشاوران راه و شهرسازی و کمیسیون های مختلف را دارد طی کند تا بتواند تجاری بگیرد. در واقع این ملاک نمی شود که در اطراف ملکی باغ یا فضای سبز یا تجاری باشد پس آن ملک هم باید تغییر کاربری دهد. تغییر کاربری در صلاحیت شهرداری نیست.