آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۶
صفحه آخر
۱۲

اجاره بندر سوری «طرطوس» به روسیه برای مدت 49 سال

معاون رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، مسکو براساس توافقی که طی هفته های آینده با دمشق امضا خواهد کرد، بندر «طرطوس» سوریه را به مدت 49 سال اجاره می کند.

«یوری بوریسوف» پس از دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در دمشق به خبرنگاران گفت، بندر «طرطوس» سوریه به مدت 49 سال، به اجاره روسیه درمی آید و از این بندر برای مقاصد اقتصادی و لجستیکی استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام روسی ابراز امیدواری کرد که اتفاق فوق بر تجارت دوجانبه تاثیر مثبت و بر ای اقتصاد سوریه نیز مزایایی را به همراه داشته باشد. بوریسوف ریاست کمیته بین دولتی روسیه و سوریه را نیز به عهده دارد.

طرطوس

شهر طرطوس با 93 هزار نفر جمعیت، پس از «لاذقیه»، دومین بندر بزرگ در سواحل سوریه است.

این بندر در دوران اتحاد جماهیر شوروی، پایگاهی برای کشتی های روسی در دریای مدیترانه بوده و نیروی دریایی روسیه هم این شهر بندری را در رهن خود دارد و اگر آن را از دست بدهد، دریای مدیترانه کلا تحت کنترل نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در می آید. به همین خاطر، شهر بندری طرطوس در روابط سوریه و روسیه دارای اهمیتی استراتژیک است.

در ماجرای جنگ داخلی سوریه از سال 2011 تاکنون، روسیه از طریق این بندر و همچنین، پایگاه «حمیمم» از نظامیان سوری حمایت تسلیحاتی و لجستیکی کرده و حتی در صورت لزوم، از طریق این بندر نیرو نیز وارد سوریه می کرده است.