آرشیو دو‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۶
اقتصادی
۴

بر اساس گفته های یک مسئول

گرانی پیاز به گردن سرما و باران افتاد

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بارندگی و سرما اجازه نداده که پیازها به بار بنشینند و به فاصله چند روز بعد از گرم شدن و مساعد شدن هوا، محصول می رسد.

حسین اصغری در گفت وگو با خبرگزاری مهر، در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اعلام آمادگی پاکستان برای صادرات پیاز به ایران اظهار داشت: با توجه به میزان سطح زیرکشت و مقدار تولید، کمبودی در زمینه پیاز نداریم.

وی با بیان اینکه بارندگی و سرما اجازه نداده که پیازها به بار بنشینند، گفت: امسال درخت ها هم دیرتر از سال های قبل به مرحله برگ و شکوفه دهی خواهند رسید. با این حال جای نگرانی وجود ندارد و به فاصله چند روز بعد از گرم شدن و مساعد شدن هوا، محصول می رسد.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی تولید برای محصولاتی مانند پیاز، فصل به فصل انجام می شود، گفت: سطح زیرکشت بهاره پیاز 13 هزار هکتار و پیش بینی تولید بهاره این محصول 520 هزار تن است.

اصغری درباره اینکه عدم رسیدگی پیازها به دلیل سرما باعث گرانی این محصول شده یا صادرات عامل اصلی است، گفت: ما درباره سرما می توانیم نظر بدهیم؛ اما درباره صادرات باید افراد ذی صلاح آن اظهارنظر کنند.

وی درباره اینکه با توجه به شرایط فعلی در نهایت مجوزی برای واردات پیاز صادر می شود؟ افزود: با توجه به اینکه تولید کافی است، فکر نمی کنم مجوزی برای این کار صادر شده باشد و این مسئله صحت داشته باشد.

در همین زمینه، اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: این مسئله در حد فضای مجازی بوده و احتیاجی به واردات نیست. در این زمینه چیزی هم به ما گفته یا ابلاغ نشده است.

گفتنی است، اینکه گرانی هر محصولی را به گردن گرما، سرما، برف و باران و دیگر حوادث طبیعی بیندازیم، نشانه نبود پیش بینی های لازم برای حوادث مترقبه و غیرمترقبه است. اگر قرار باشد، با وقوع حوادث، کالاها گران شود، پس وجود این همه دستگاه و نهاد عریض و طویل و مرتفع، با مدیران نجومی چه فلسفه ای دارد. ساده ترین کارها، در نظر گرفتن ذخایر مطمئن از هر کالا از یک طرف و جریمه سنگین سودجویان از سوی دیگر است تا در وقوع حوادث طبیعی، گرانی رخ ندهد.