آرشیو شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۴۳۴۱
هنر و ادبیات
۹
خبرنامه

از حرف های کزازی تا داستانی از شاهنامه

سینایی و گلستان از محمد ابراهیم جعفری می گویند

گروه فرهنگی: حرف های میرجلال الدین کزاری پیرامون برگزاری نمایشگاه کتاب، تجلیل جودی فاستر از یک کارگردان، رونمایی ازدو کتاب درباره یک نقاش و انتشار داستانی از شاهنامه برای نوجوانان، خبرهایی هستند که می خوانیم.

ایرادی که بر نمایشگاه کتاب وارد است

هرساله و همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حرف ها و حدیث هایی پیرامون این رویداد مطرح می شود که اغلب به عدم برنامه ریزی و برگزاری این نمایشگاه از سر ادای دین اداری مربوط می شود. امسال هم یکی از اساتید قدیمی و شناخته شده رشته ادبیات فارسی در این زمینه گفته است که من بارها گفته ام آنچه ما نمایشگاه کتاب می نامیم به راستی یک نهاد کارساز و اثرگذار فرهنگی نیست و سالی یک بار این نمایشگاه سامان داده می شود، اما کار فرهنگی و اجتماعی آن با این نمایشگاه آغاز می شود و با اتمام آن پایان می پذیرد. میرجلال الدین کزازی گفته است که اگر نمایشگاه کتاب نهادی فرهنگی است، می باید کارساز، پایدار و اثرگذار باشد. می باید هنگامی که برچیده می شود کارآیی و پویایی و اثربخشی آن را بتوان در قلمرو کتاب و کتاب خوانی و کتاب دوستی و هر آنچه به کتاب بازمی گردد همچنان آشکارا دید؛ اما چنین نیست و این شاید بزرگ ترین خرده ای است که می توان بر نمایشگاه کتاب گرفت.

جودی فاستر از بلاش تجلیل کرد

جودی فاستر، بازیگر مطرح سینمای هالیوود که دراکران فیلم«طبیعی باش: داستان ناگفته آلیس گی بلاش» در فرانسه حضور داشت، ضمن اینکه اعلام کرد تا سن هشتادسالگی به بازیگری ادامه می دهد گفت که بلاش به عنوان یک کارگردان هنوز در حال جست وجو است. وی گفت به عنوان یک کارگردان هنوز جوان محسوب می شود و باید خیلی چیزها یاد بگیرد.

دوکتاب درباره جعفری

محمدابراهیم جعفری، شاعر و نقاش برجسته ایرانی سال گذشته ازدنیا رفت و قرار است به مناسبت سالگرد درگذشت این هنرمند، دو کتاب شامل گزیده اشعار و زندگینامه او، روز جمعه این هفته در باغ موزه هنر ایرانی رونمایی می شوند.«بوی کاهگل آواز پرنده» گزیده اشعار این هنرمند و کتاب زندگینامه اش با عنوان «ابری به دشت خاطره می بارد» کتاب هایی هستند که ازهمین روز به دست مخاطبان خواهد رسید. گفتنی است که کتاب اول به کوشش مریم محمد همسر جعفری گردآوری شده و کتاب دوم نیز به قلم پرستو رجایی نوشته شده است. این دو کتاب توسط نشر نظر به چاپ رسیده اند.پخش فیلم از شعرخوانی جعفری، سخنرانی لیلی گلستان، خسرو سینایی، پرستو رجایی و محمودرضا بهمن پور ازدیگر برنامه های این مراسم است.این برنامه از ساعت 16 در باغ موزه هنر ایرانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه راه دکتر حسابی برگزار می شود.محمدابراهیم جعفری نقاش و شاعر متولد سال 1319 بود که فروردین سال گذشته درگذشت.

شاهنامه و نوجوانان

یکی ازراه های درک درست آثار کلاسیک برای جوانان و نوجوانان کشور، بازنویسی آسان این آثار است. خبر خوب اینکه کتاب«دو قصه از شاهنامه» نوشته رامین جهان پور به زودی در دسترس نوجوانان علاقه مند قرار خواهد گرفت.این کتاب شامل بازنویسی داستان های «قیام فریدون» و «نبرد رستم و اسفندیار» است.