آرشیو یک‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۴۳۴۲
سیاست
۳
دولت

واعظی، رییس دفتر رییس جمهور : کردستان و دیگر استان های مرزی آیینه کشور هستند

محمود واعظی در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کردستان، با بیان اینکه حادثه سیل فروردین ماه 98 با وجود رنج و خسارات به مردم، برکاتی ازجمله تامین آب پشت سدها و رفع مشکلات محیط زیستی به همراه داشت، گفت: در این حادثه شاهد همبستگی و همدلی بین همه نهادها، ارگان ها، نیروهای مسلح و مردم بودیم. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک استان کردستان و همجواری با کشور عراق، اعلام کرد: همین امر موجب شده تا بخش دولتی و غیر دولتی نگاهی ملی نسبت به توسعه، آبادانی و مسائل این استان داشته باشند.

رییس دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور زمانی اصلاح می شود که بودجه دولتی برای سرمایه گذاری در استان ها به صفر و تامین مالی و سرمایه گذاری بانک ها و بخش خصوصی به اوج برسد، تصریح کرد: فعالیت و ورود جمعی و تیمی بانک ها و بخش خصوصی در پروژه های کشوری و استانی منجر به تقسیم سود و کاهش ریسک سرمایه گذاری ها می شود. واعظی بر ضرورت توجه بیشتر به استان های مرزی ازجمله کردستان تاکید و عنوان کرد: این استان ها آیینه کشور هستند چراکه اکثر مبادلات و مراودات کشورهای همسایه، نه در تهران بلکه در این استان ها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، شریک اول عراق بوده و بالاترین میزان واردات این کشور از ایران است، گفت: عراق و اقلیم کردستان، فرصتی بسیار عالی برای توسعه صادرات و عبور از تحریم های ظالمانه است چراکه درصورت افزایش حجم مبادلات تجاری، مالی و درهم تنیدگی اقتصادی، جلوی دخالت های بیگانگان در روابط بین کشورها گرفته می شود.

رییس دفتر رییس جمهور، با تاکید بر اینکه توسعه خط ریلی به سنندج و در مرحله بعدی به مرز ایران و عراق از سیاست ها و برنامه های جدی دولت تدبیر و امید است، ابراز امیدواری کرد که با تامین سرمایه موردنیاز، این پروژه عملیاتی شود. واعظی با اشاره به مزیت های بالای کشاورزی، دامپروری، گردشگری و معادن کردستان، خاطرنشان کرد: باید با حمایت بانک ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی به دنبال مجریان مناسب دارای اهلیت باشیم. وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با عراق برای احداث 5 شهرک صنعتی مشترک، خاطرنشان کرد: یکی از این شهرک های صنعتی در کردستان احداث می شود.