|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/1/25: اجراي خوب از روايت بد
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3459
سه شنبه 4 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3402 25/1/98 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


دريچه 
اجراي خوب از روايت بد
نگاهي به فيلم «متري شيش و نيم» ساخته سعيد روستايي

نويسنده: مازيار معاوني

وسوسه تكرار يك فرمول موفق كه به نتايج درخشاني منجر شده، معمولا آن قدر زياد است كه تا مدتي دست از سر فيلم سازان برنمي دارد. در ميان نسل هاي مختلف سينماگران، كم نبوده اند كارگرداناني كه به اين آساني ها حاضر به پايين آمدن از امواج موفقيت ساخته تحسين شده شان نبوده اند، حتي به قيمت كم رنگ شدن جاذبه و تازگي آن فرمول موفق. سعيد روستايي جوان و در ابتداي راه هم با «متري شيش و نيم» اش، ناخواسته ذهن ها را به سوي همين داستان تكراري مي برد؛ اينكه بخش مهمي از عناصر كليدي دومين فيلم بلند سينمايي او هم برساخته بر همان مضاميني هستند كه اثر درخشان نخستش «ابد و يك روز» روي آنها استوار شده بود.  البته صرف اينكه فيلم ساز دوباره به سراغ چنين مضاميني رفته، نقطه ضعف و مستحق سرزنش نيست و بديهي است كه انتخاب مضمون از اختيارات غيرقابل انكار هر كارگرداني محسوب مي شود، اما زماني كه در زاويه نگاه به مضمون قبلا روايت شده، نكته تازه اي ديده نمي شود و در زمان و دست مايه هاي قابل توجهي از فيلم، همان روايت پيشين كه تنها لباس تازه اي به تن كرده خودش را به رخ مي كشد، فرضيه تسليم شدن در مقابل همان وسوسه اي كه بالاتر ذكرش رفت قوت مي گيرد.

بگذاريد با فيلم جلو برويم؛ شروعي توفاني و درگيركننده كه تا نيم ساعت اوليه و قبل از دستگيري ضدقهرمان «ناصر خاكزاد» مخاطب را كاملا در تور خود گرفتار مي كند؛ دقايقي نفس گير از تعقيب وگريز و رمزگشايي گام به گام كه از مصرف كنندگان تا قاچاقچيان خرده پا آغاز مي شود و تا رسيدن به حلقه نزديكان «ناصر» و سرانجام محل اختفاي او ادامه پيدا مي كند. تسلط روستايي در كارگرداني اين فصل پرفرازوفرود، به خصوص صحنه تراژيك منجر به زنده به گورشدن جوان قاچاقچي، ستودني و تحسين آميز است، اما جنبه ديگر ماجرا اينجاست كه فيلم ساز در اين فصل آنچنان سويه پليسي اثرش را پررنگ مي كند كه اين تصور اشتباه به تماشاگر دست مي دهد كه با يك تريلر پليسي كامل روبه روست، اما در ادامه آن ابرقهرماني كه پنج سال تمام وقت پليس مبارزه با مواد مخدر را به خود اختصاص داده، با يك گره گشايي ساده و قابل پيش بيني به دام مي افتد و نقاط ضعف روايي درست از همين جا كليد مي خورد؛ جايي كه براي مخاطب تيزبين قابل قبول نيست كه يك رسته تخصصي پليس تازه بعد از گذشت پنج سال به زن و بچه قاچاقچي خرده پا در همدستي با او شك نكرده باشند و آنها را مورد بازديد بدني يا استشمام توسط سگ هاي تربيت شده قرار نداده باشند تا زنجيره اقرارها و لورفتن ها خيلي زودتر از اين آغاز مي شد! در ادامه باز هم با دو حفره در داستان پردازي و عدم تطبيق با پيش فرض هاي اوليه خود فيلم روبه رو مي شويم؛ اول اينكه سركرده يك باند مخوف كه سال هاست از چنگ پليس فرار كرده، چگونه ممكن است آن قدر ابله و بي احتياط باشد كه بعد از قطع رابطه با زن موردعلاقه اش (نامزد سابقش) همچنان در همان محل سكونتي كه آن زن نشاني اش را مي داند اقامت داشته باشد و دوم اينكه چطور باور كنيم كه از محل اقامت فوق محرمانه يك قاچاقچي بزرگ، هيچ حفاظتي به عمل نمي آيد و به راحتي دسترسي به كارت ورودي (كليد) به منزل يك شهروند عادي، مي توان به منزل او ورود و بازداشتش كرد؟! البته شايد دستاويز فيلم براي توجيه اين ورود آسان و بي مقاومت اين بوده كه ناصر به دليل تصميم به خودكشي، محافظان احتمالي اش را مرخص كرده بوده، ولي چون نه از قبل زمينه دراماتيك مناسبي براي چنين تصميمي چيده شده و نه در ادامه به علل و زمينه هاي آن، به شكلي كافي و مستدل پرداخته مي شود، همين تقارن تصادفي گيرافتادن به دست پليس و خودكشي هم غيرقابل توجيه و مصداق چيدمان خام دستانه درام بر اساس حادثه و تصادف به نظر مي رسد. اما اگر ضعف هاي روايي فيلم تا دقيقه بازداشت ناصر پشت ريتم بسيار خوب و مهارت هاي اجرائي كارگردان كم رنگ تر به نظر مي رسند، اما در ادامه كه مايه هاي پليسي داستان رقيق تر شده و موتور محرك درام هم به روغن سوزي افتاده، افت كيفي اثر بيشتر به چشم مي آيد. از سوي ديگر دامنه بي منطقي ها و اضافات درام تا انفعال وحيد در فراري دادن ناصر در بزنگاه پيش آمده، بازداشت نشدن غيرقابل توجيه او توسط پليس و در نهايت نمايش غيرضروري صحنه اعدام ناصر امتداد پيدا مي كند و البته در اين گيرودار سكانس هاي عاطفي ميان ناصر با اعضاي خانواده اش كه با دستگيري او بزرگشان را از دست داده و مجبور به بازگشت از كانادا يا مراجعت به منزل فرسوده خود در محله قديمي شان هستند، درست برعكس مناسبات عاطفي دقيق و درآمده «ابد و يك روز» نه تنها به همذات پنداري نمي انجامند كه بيشتر اشك تمساح بستگان سودجوي فردي شرور هستند كه اصلا و ابدا معصوم و عاري از گناه نمي نمايند. قضاوت درباره صحيح يا ناصحيح بودن چگونگي رسيدگي به اتهام وارده به افسران پرونده از سوي قاچاقچيان، آن هم در مقابل خود فرد متهم، توسط همان قاضي و در همان شعبه هم كه در صلاحيت كارشناسان حقوقي است، ولي در شكل فعلي به تصويري آسيب پذير از پليس و اقتدارش انجاميده تا با وجود تمام اين نارسايي ها، فيلم اثر متوسطي باشد كه ضعف هاي كيفي اش پشت اجراي خوش ساخت آن پنهان شده است.

اجراي خوب از روايت بد


 روزنامه شرق، شماره 3402 به تاريخ 25/1/98، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4 بار
    



آثار ديگري از " مازيار معاوني"

  اين «پدر» شبيه هيچ پدر ديگري نيست! / اين شب ها شبكه دو سريالي پخش مي كند كه به خاطر ضعف هاي فراوان بر سر زبان ها افتاده است
مازيار معاوني، ايران 20/5/97
مشاهده متن    
  همه لذت فوتبال در خدمت آگهي بازرگاني / پايان فصل داغ فوتبال براي تلويزيون
مازيار معاوني، ايران 31/4/97
مشاهده متن    
  تا دير نشده / به بهانه پخش مسابقات واليبال از سيما
مازيار معاوني، ايران 30/3/97
مشاهده متن    
  بن بست فلاكت / نگاهي به «چهارراه استانبول»، ششمين فيلم مصطفي كيايي
مازيار معاوني، شرق 13/3/97
مشاهده متن    
  گيشه در تسخير سرگرمي / نگاهي به مقوله فروش فيلم هاي سينمايي
مازيار معاوني، اعتماد 9/3/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه بيماري هاي پستان
متن مطالب شماره 1 (پياپي 1201)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است